SME

Publicista: Ľudia nevedeli, že má zmysel voliť. Potom prišiel brexit

V oblastiach na okraji panuje smútok.

Anglický publicista DAVID GOODHART.Anglický publicista DAVID GOODHART. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slová sú dôležité, ľuďom v chudobných regiónoch treba dať najavo, že politikom na nich záleží, hovorí pre SME anglický publicista DAVID GOODHART. Vďaka tomu sa v Británii podľa neho dostal k moci Boris Johnson a mali by sa ním inšpirovať aj politici na kontinente.

Goodhart navštívil Bratislavu na pozvanie think-tanku Globsec a Republikánskeho inštitútu. V rozhovore vysvetľuje aj to, prečo presvedčení nevoliči hlasovali v referende o brexite, čo im prekáža na fungovaní Európskej únie a prečo ich neodradili ani varovania pred ekonomickými následkami odchodu.

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojej poslednej knihe rozdeľujete spoločnosť na ľudí odniekiaľ a ľudí odvšadiaľ, pričom prvá skupina tvorí asi polovicu spoločnosti, druhá štvrtinu a medzi nimi je štvrtina nezaradených. Čo to znamená?

Súvisiaci článok Johnson pre brexit zradil Severných Írov, na úspech to stačiť nemusí Čítajte 

Ľudia odvšadiaľ sú väčšinou vzdelaní, mobilní, hlásia sa k identite, ktorú získali vzdelaním, budujú si kariéru.

Ich identita vychádza z toho, v živote dokázali, sú viac individualistickí, kdekoľvek môžu žiť a cítiť sa príjemne.

Ľudia odniekiaľ majú priradenú identitu – sú napríklad bieli, muži, Briti. Majú často nižšie vzdelanie a užšie napojenie na miesta a skupiny. Ak sa mení miesto, kde žijú, napríklad pre imigráciu, ruší ich to.

To znie ako rozdelenie zástancov zotrvania v Európskej únii a zástancov brexitu. Očakávali ste pred štyrmi rokmi, že Briti zahlasujú za odchod?

SkryťVypnúť reklamu

Nečakal som to, v skutočnosti to očakávalo len veľmi málo ľudí. Polovica spoločnosti patrí k ľuďom odniekiaľ už nejaký čas, ale napriek tomu ľudia volili veľmi liberálne vlády, hlasovali za Tonyho Blaira alebo Davida Camerona.

Prieskumné agentúry nebrali do úvahy tri až štyri milióny ľudí, ktorí hlasovali v referende, ale predtým sa tridsať rokov nezúčastnili na parlamentných voľbách, lebo sa im zdalo, že je jedno, či vyhrajú konzervatívci alebo labouristi.

Prečo to bolo jedno?

Od konca studenej vojny do roku 2016 sa v anglosaskom svete dá hovoriť o období dvojitého liberalizmu – o liberalizáciii ekonomiky aj spoločnosti. Hlavné strany patrili do rovnakého sveta, do sveta ľudí odvšadiaľ. Tam patrí Blair aj Cameron, Emmanuel Macron či Barack Obama.

SkryťVypnúť reklamu

Milióny ľudí nevolili, lebo kým oni napríklad prišli o prácu v továrni, obe hlavné strany podporovali deindustrializáciu. Strany podporovali imigráciu a zrazu miestni museli na pracovnom trhu súperiť napríklad so slovenskými barmanmi. Mali pocit, že politici nerozumejú ich životu.

Čo ich motivovalo?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6GDA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 743
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 389
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 430
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 962
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 863
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 631
  7. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 499
  8. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 136
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Medvede pokazili ľudia, treba ich opäť naučiť sa báť


Na snímke minister spravodlivosti SR Boris Susko.

Audit sa mal skončiť už pred dvoma týždňami.


Historickú budovu burzy v Kodani zachvátil požiar, jej veža sa zrútila,

Z budovy zo 17. storočia sa snažili zachrániť obrazy.


TASR
Protest na podporu RTVS.

Politici nás najskôr trestali tým, že do relácií chodili.


Neprehliadnite tiež

Na archívnej snímke z 12. októbra 2023 predsedajúca sudkyňa Medzinárodného súdneho dvora (ICJ) Joan Donoghueová (uprostred) otvára zasadnutie v súdnej sieni ICJ v holandskom Haagu.

Azerbajdžan dôrazne odmietol tieto obvinenia.


TASR
Britský premiér Rishi Sunak pred poslancami parlamentu.

Nezáleží na tom, či mal tvorca snímky v úmysle ju zdieľať.


TASR
Na videu zverejnenom na internete možno vidieť ako líder
Gruzínskeho sna v parlamente Mamuka Mdinaradze reční, keď k
nemu pribehne opozičný poslanec a udrie ho do tváre. Do
potýčky sa následne pridali aj niekoľkí ďalší poslanci.

Opozičný poslanec udrel člena vládnej strany do tváre.


SITA

Rusko odmietlo každoročné obnovenie medzinárodného panelu expertov.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu