BRUSEL 28. januára (SITA) - Okolo 130 vodičov kamiónov, z ktorých väčšina sú Slováci sa už od soboty dobrovoľne zdržiava na parkovisku luxemburskej colnice. Stali sa obeťami počínania rakúskej firmy Kralowetz, zamestnávajúcej načierno pracovníkov z výcho
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
dnej Európy. Slováci, rovnako ako vodiči z ďalších východoeurópskych krajín čakajú, že sa ich postavenie čo najskôr vyrieši. Pomoc im už poskytli luxemburské odbory, avšak tá sa vzťahuje najmä na stravu a nocľah.
Po zatknutí majiteľa firmy Kralowetz sa väčšina slovenských vodičov ocitla prakticky v ilegálnom položení a nevedia, čo bude s nimi ďalej. Čakajú na vyplatenie mzdy. Ich neoficiálny hovorca Ivan Hornyák zdôraznil, že ich nikto nenúti, aby v Luxembursku zostali. "Snažia sa nám pomôcť, dobre sa o nás postarali, čo sa týka ubytovania, stravy, všetkého", povedal.
Slovenskí vodiči zdôrazňujú, že v nijakom prípade neštrajkujú a ani neprotestujú. Na luxemburskom území sa cítia v bezpečí a spoliehajú sa na pomoc luxemburských orgánov. "Čakáme, že nám pomôžu odbory, že sa o nás postarajú, aj čo sa týka práce a možnosti pracovať v zahraničí", povedal Hornyák. Kým sa situácia nevyrieši, sú vodiči odhodlaní čakať v Luxembursku. Zaparkované kamióny vždy stráži skupina ľudí, ostatní sú ubytovaní v priestoroch, ktoré poskytli odbory a luxemburský Červený kríž.
Slovenskí vodiči vkladajú veľké nádeje najmä do Huberta Hoelricha z luxemburských odborov OGB. Ten je však pesimista. “Veľká väčšina vodičov a zaiste ani Slováci nemajú luxemburské pracovné povolenie. Majú povolenie, ktoré bolo vydané na základe rozhodnutia ministrov dopravy EÚ, ale ktoré prestáva byť platné na pobyt v Luxembursku, keď stratia prácu vo firme Kralowetz”, povedal Hoelrich, ktorý neverí, že pracovné povolenie sa bude pre Slovákov dať v krátkom čase vybaviť. “Som veľkým pesimistom, čo sa týka nájdenia spôsobu ich legalizácie, a teda získania riadneho pracovného povolenia”, povedal. Myslí si, že najväčšou šancou, aby Slováci dostali aspoň doteraz nevyplatenú mzdu, je bankrot firmy Kralowetz, ktorý by súd mohol vyhlásiť už tento týždeň. Mzdy by však vodiči dostali až o niekoľko mesiacov.
Pracovno-právne postavenie slovenských vodičov sa bude podľa luxemburských odborov musieť rýchlo vyriešiť, pretože inak im hrozia sankcie zo strany polície a luxemburskej justície. “Veríme však, že polícia nám nechá istý čas, isté prechodné obdobie, aby sme celú záležitosť nejako vyriešili”, povedal Hoelrich.
Hoci Slováci sa môžu vrátiť domov, čakajú na rozhodnutie úradov, pretože majú záujem ďalej pracovať v zahraničí. Luxemburské ministerstvo dopravy vraj naznačilo, že vodiči povolenia dostanú, potrebuje však aspoň týždeň na preskúmanie medzištátnych zmlúv, ktoré to umožnia.