
Prievidza 17. mája (TASR) - Doteraz najdlhší a najnáročnejší let, z Prievidze do Londýna a späť, v minulých dňoch úspešne absolvovalo ultraľahké dvojmiestne lietadlo Dynamic, ktoré už štvrtý rok vyrábajú na prievidzskom letisku.
Cestoval v ňom jeho konštruktér Tadeáš Wala spolu s mladým skúšobným pilotom Pavlom Lysým. Dvojnásobnú, vyše 1400-kilometrovú trasu zvládli približne za 7 hodín s jedným medzipristátím v Nemecku, kde museli doplniť zásoby paliva. Podľa slov konštruktéra, Dynamic sa osvedčil aj na takejto náročnej trase. Vyzdvihol aj Pavlove majstrovstvo pri ovládaní lietadla, najmä nad kanálom La Manche a v typickom anglickom počasí.
Postaviť malé motorové lietadlo, ktoré by bolo nielen bezpečné, ale relatívne dostupné aj pre širšiu verejnosť, bolo dlhoročným snom konštruktéra Walu. V minulosti sa profesijne zaoberal konštruovaním banských výstuží a iných zariadení pre podzemie. Zároveň jeho vášňou bolo lietanie na bezmotorových lietadlách. Po roku 1989 začal vetrone aj sám konštruovať a na prievidzskom letisku založil malú dielňu a potom aj spoločnosť s ručením obmedzeným Aerospol na ich výrobu. Popri tom sa konečne pustil do realizácie svojho sna.
Desať rokov trvalo, kým bol na svete prototyp ultraľahkého lietadla s benzínovým motorom, ktorý dostal certifikát najskôr na Slovensku, potom v Českej republike a Nemecku a neskôr aj v ďalších európskych krajinách. V súčasnosti už lieta vyše 80 týchto lietadiel v 15 krajinách, predovšetkým v Európe, ale aj v USA, Novom Zélande či Afrike. V dielni už majú rozpracované lietadlo s poradovým číslom 100, ktoré by malo vzlietnuť na jeseň.
Uznávaní odborníci tvrdia, že Dynamic, je v triede ultraľahkých lietadiel niečo ako mercedes medzi automobilmi. Váži iba 275 kilogramov, dosiahne maximálnu rýchlosť 270 kilometrov (km) alebo dokáže letieť aj 60 km za hodinu. Optimálna je však 200-km rýchlosť. Má motor, ktorý spotrebúva klasický 95 oktánový bezolovnatý benzín a plná 75-litrová nádrž vystačí na dolet 1 200 km. Náklady na let, údržbu a celková cena je v porovnaní s inými lietadlami svojho druhu približne tretinová. Podľa medzinárodných noriem je lietadlo vybavené aj padákom. Ten sa v prípade poruchy pomocou rakety vystrelí, otvorí a bezpečne znesie na zem posádku i so strojom.