Informoval o tom dnes v Budapešti novinárov hovorca maďarského ministerstva obrany István Bocskai.
Komisia podľa slov hovorcu ukončila vyšetrovanie na mieste nehody, vypočula osoby, ktoré sa zúčastnili letovej úlohy, vrátane pilota Zoltána Szabóa, a analyzovala aj záznam čiernej skrinky.
"Pilot vykonával úlohu, ktorú mal nariadenú, plnil ju podľa príslušných predpisov, a po poruche stíhačky opustil lietadlo až potom, čo naviedol stroj do bezpečnej oblasti, do zóny pre katapultáž, kde sa katapultoval," citoval zistenia komisie Bocskai.
Počítačová analýza čiernej skrinky podľa jeho slov preukázala, že počas letu otáčky pravého motora klesli zrazu v priebehu jedinej sekundy, pravdepodobne vplyvom náhleho nedostatku vzduchu sa motor z neznámych dôvodov zastavil, pričom následne vznikol požiar.
Ako dodal, ďalšie vyšetrovanie sa sústredí na motor. Vzhľadom na skutočnosť, že vlani tento motor absolvoval záručnú opravu, v stredu pricestujú do Kecskemétu odborníci z výrobného závodu, ktorí budú zisťovať spolu s maďarskými expertmi príčiny poruchy motora a následného požiaru. Motor podľa jeho vyjadrenia je ešte v záruke.
"Dúfame, že odborná komisia v čo najkratšom čase nájde príčiny zastavenia motora, a teda sa čo najskôr budú môcť obnoviť aj cvičné lety ostatných MIG-29," poznamenal Bocskai, podľa ktorého však MIG-y naďalej budú plniť bojové úlohy v prípade poplachu.
V Kecskeméte sa po technickej poruche zrútilo 11. mája bojové lietadlo, pilotovi sa podarilo zachrániť, stroj sa v bezpečnej zóne zaryl do ornej pôdy.
Maďarské ozbrojené sily dostali v roku 1993 v rámci vyrovnania ruského štátneho dlhu 28 lietadiel typu MIG-29, v súčasnosti z nich lieta 14.