BRUSEL 28. januára (SITA) - Už tretí deň je na parkovisku hlavnej luxemburskej colnice zablokovaných okolo 130 kamiónov. Medzi vodičmi, ktorých v neľudských podmienkach zamestnáva rakúska firma Kralowetz, sú aj Slováci. Niektorí šoféri nedostali už tri me
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
siace plat a musia spať priamo v kabínkach kamiónov. Činnosť rakúskej firmy vyšetrujú justičné orgány ôsmich krajín kvôli podozreniu, že načierno zamestnáva niekoľko stoviek vodičov z východnej Európy.
Rakúska odborová federácia OGB požiadala Európsku úniu, aby za ilegálne zamestnávanie vodičov z krajín východnej Európy uplatnila voči firme Kralowetz sankcie. Luxemburský minister dopravy Henri Grether však konštatoval, že 350 zamestnancov firmy je v Luxembursku riadne registrovaných a platí si aj sociálne dávky. Napriek tomu, že vodičov kamiónov, prevažne z východnej Európy, zamestnáva rakúska firma Kralowetz, kamióny sú registrované v Luxemburgu, preto sú aj zablokované práve na parkovisku luxemburskej colnice. Svoje medzinárodné sídlo má Kralowetz v druhom najväčšom luxemburskom meste Esch sur Alzette. Registrovať automobily v Luxembursku je bežnou snahou viacerých firiem, keďže v tomto štáte sa platia najnižšie dane v rámci EÚ.
Medzi vodičmi, ktorých dnes môže byť už okolo 150, sú podľa Marca Crocheta z luxemburského Červeného kríža najmä ľudia z východnej Európy. "Sú tu vodiči zo Slovenska, Bulharska, sú tu aj Bielorusi, jednoducho ľudia takmer zo všetkých východných krajín," povedal pre belgickú televíziu.
Vodiči kamiónov sú rakúskou firmou vykorisťovaní, veď v porovnaní so svojimi kolegami zo západoeurópskych krajín žijú vraj v neľudských podmienkach, keď beztak nízky plat im často skracujú aj kvôli najmenším priestupkom. Napriek tomu však zarobia aj 750 eur, čo je síce podľa Crocheta na pomery EÚ veľmi málo, ale na pomery v ich krajinách je to slušný plat. "Ich podmienky sú naozaj poľutovaniahodné. Sú platení podľa najazdených kilometrov. Za jeden kilometer dostanú asi 10 eurocentov, čo je hrozné a ponižujúce, ak to mám povedať slušne," uviedol Hubert Oulrich z luxemburského syndikátu dopravcov
Niektorí vodiči údajne už tri mesiace nedostali nijaký plat a svoju rodinu mohli vidieť raz za dva týždne.
Luxemburský syndikát považuje pracovné podmienky týchto vodičov za "moderné otroctvo, ktoré viedlo k humanitárnej katastrofe". Podľa syndikátu by vyhlásenie bankrotu spoločnosti mohlo jej zamestnancom umožniť získať od nej nevyplatené mzdy. Niektorých vodičov presunuli na noc do zberných stredísk v meste Remich a Berg. Ostatní prespali v kamiónoch, kde im charitatívne organizácie a Červený kríž priniesli občerstvenie.