Budapešť 12. mája (TASR) - Maďarské ozbrojené sily prerušili po stredajšej havárii výcvikové lety stíhačiek typu MiG-29. Informovala o tom dnes maďarská komerčná rozhlasová stanica Infó Rádió, podľa ktorej opatrenie platí až do ukončenia vyšetrovania nehody.
V Kecskeméte sa po technickej poruche zrútilo v stredu podvečer bojové lietadlo, pilotovi sa podarilo zachrániť. Pilot nacvičoval na augustovú leteckú prehliadku, pričom mu zo zatiaľ neznámych príčin o 16.30 h začal horieť jeden z motorov. Podarilo sa mu včas sa katapultovať, z nehody vyviazol bez zranení.
Lietadlo ešte nasmerovalo na neobývanú oblasť. Podľa vyjadrenia odborníkov pilot pre nízku letovú hladinu už nemal šancu o pokus znovuštartovať motor, a iba s druhou pohonnou jednotkou by bezpečne už nevedel pristáť.
Pilotom stíhačky bol majster sveta z roku 2003 na súťaži stíhacích pilotov Royal International Air Tattoo (RIAT) v britskom Fairforde Zoltán Szabó, ktorý získal absolútne prvenstvo s bojovým lietadlom MiG-29B.
Dôvodom havárie stíhačky typu MiG-29 maďarských ozbrojených síl, ktorá sa zrútila v stredu podvečer v Kecskeméte, bola pravdepodobne technická porucha. Oznámil to dnes pred novinármi šéf vyšetrovacej komisie Péter Mihály.
"Na základe doteraz známych informácií sa pilot v danej situácii zachoval najlepším spôsobom," povedal Mihály. Z videozáznamu nácviku letu na augustovú leteckú prehliadku vyplýva, že minútu pred katapultovaním sa pilota a haváriou lietadla došlo k explózii v jednom z dvoch motorov, ktorý potom začal horieť.
Na tlačovej besede bol prítomný aj pilot Zoltán Szabó, ktorý z nehody vyviazol bez zranenia. Ako povedal, nepodľahol panike, aj keď vedel, že horí motor a môže kedykoľvek vybuchnúť. Vyjadril radosť nad tým, že sa mu napriek nebezpečnej situácii podarilo ešte stroj nasmerovať na miesto vedľa leteckej základne. Szabó by chcel čo najskôr znova lietať, musí však ešte absolvovať niekoľko lekárskych vyšetrení.
Predstaviteľ veliteľstva maďarského vojenského letectva Imre Buczkó informoval, že 12-ročný MiG-29 absolvoval všetky kontroly a veľké opravy podľa predpisov, doteraz nalietal 780 hodín. Motory prešli generálnou opravou vlani, odvtedy nalietal 116 hodín. K havárii rovnakého stroja došlo na rovnakom mieste v lete 1998. Maďarský pilot vtedy zahynul, príčinou havárie nebola technická porucha. Maďarské ozbrojené sily dostali v roku 1993 v rámci vyrovnania ruského štátneho dlhu 28 lietadiel typu MIG-29, v súčasnosti z nich lieta 14.