
Let s Benátok do Bratislavy so SkyEurope trvá podľa letového poriadku jeden a pol hodiny. Minulú nedeľu sa však cestujúci do Bratislavy vrátili o osem hodín neskôr.
"Odletieť z Benátok sme mali o ôsmej večer, priletieť do Bratislavy o pol desiatej," hovorí cestujúci. Keď si prevzali palubné letenky, objavila sa na digitálnej tabuli informácia, že let je zrušený. Zamestnanec ich informoval, že odletia náhradným lietadlom približne v rovnakom čase, ale so zastávkou v Bergane a s príletom do Budapešti, odkiaľ ich do Bratislavy dovezie autobus.
"Nakoniec sme z Benátok odleteli o 23. hodine, do Budapešti sme prišli o 2.30, do Bratislavy o 5.30."
Od okamihu, ako ich zamestnanec v Benátkach informoval o náhradnom lete, s nimi vraj nikto nehovoril, nedostali nijaké občerstvenie ani počas čakania na letisku, ani počas letu.
Hovorkyňa SkyEurope Elena Konôpková hovorí, že linka z Benátok do Bratislavy neletela pre "technickú poruchu" lietadla, spoločnosť sa snažila zabezpečiť "najpružnejšiu náhradu" a do Benátok odklonila lietadlo, ktoré letelo z Budapešti do Bergana. "Všetci pasažieri odleteli z Benátok o 22.30."
Od februára platí v Európskej únii smernica, ktorá prikazuje odškodniť cestujúcich za meškanie, pri zrušených letoch a aj v prípadoch, keď sa predá viac leteniek, ako je miest. Pri meškaní majú cestujúci nárok na občerstvenie, telefonáty či e-maily, prípadne ubytovanie. Konôpková hovorí, že SkyEurope stále prešetruje, či cestujúci v Benátkach skutočne nemali servis, lebo v Benátkach nemajú oficiálne zastúpenie, iba agenta letiska.
SkyEurope doteraz nevyplácala kompenzácie podľa smernice, lebo "meškania boli v limitoch". Či a aké náhrady vyplatia v prípade nedeľného letu, závisí podľa Konôpkovej od výsledkov vyšetrovania.
Ani iné spoločnosti zatiaľ na kompenzácie podľa smernice veľa neminuli. Pri jej schvaľovaní pritom väčšina hrozila zvýšenými nákladmi, a teda aj vyššími cenami.
"Ak sme meškali, vždy to bolo z dôvodov mimo našej kontroly, ako počasie, štrajk, problémy s letovou kontrolou, či naposledy uzatvorenie letísk a vzdušných ciest pri pápežovom pohrebe," hovorí Samantha Dayová z britskej EasyJet. Pri meškaní už predtým poskytovali občerstvenie, jedinou zmenou je ponuka ubytovania pri meškaní letov z akéhokoľvek dôvodu. "Predtým sme ponúkali ubytovanie, iba ak sme meškanie zavinili."
České aerolínie podľa hovorkyne Jitky Novotnej očakávajú, že sa ich náklady zvýšia o 10 percent, zatiaľ však podľa smernice náhrady nevyplácali. "Máme žiadosti a posudzujeme ich oprávnenosť," povedala. ČSA a väčšie spoločnosti majú podľa nej výhodu oproti nízkorozpočtovým, lebo pri meškaní či zrušení letu môžu ponúknuť cestujúcemu let aj inými spoločnosťami. Pri "overbookingu" vždy hľadajú dobrovoľníka, ktorý dostane kompenzáciu na mieste za to, že sa vzdá rezervácie. (haj)
Na čo majú cestujúci pri letoch v únii nárok
Meškanie
Pri letoch, ktoré meškajú viac ako dve hodiny a letí sa viac ako 1500 km, má cestujúci nárok na "adekvátne občerstvenie - nápoj a jedlo" a na dva telefonáty, e-maily alebo faxy. Ak na let čaká v noci, má nárok na ubytovanie. Ak je meškanie viac ako päťhodinové, môže cestujúci zrušiť let a má nárok na plnú náhradu cestovného či na návrat na pôvodné letisko, ak už časť cesty precestoval.
"Overbooking"
Keď letecká spoločnosť predá viac lístkov, ako je miest v lietadle, môže cestujúceho požiadať, aby sa vzdal rezervácie, potom odškodnenie závisí od ich dohody. Cestujúci má podľa smernice nárok na zmenu letu, alebo na vrátenie ceny lístka do siedmich dní, ak nebude cestovať, alebo, ak časť cesty už prešiel, má nárok na to, aby mu letecká spoločnosť zaplatila cestu späť. Ak cestujúcemu nie je dovolené nastúpiť do lietadla, má nárok na vrátenie ceny lístka, ak už časť cesty vykonal, má nárok na návrat, alebo na ponuku náhradného letu do cieľa. Okrem toho má nárok na odškodnenie podľa dĺžky letu a meškania, s ktorým príde do cieľa:
Dĺžka letu | Meškanie | Odškodnenie |
do 1500 km | do 2 hodín | 125 eur |
do 1500 km | nad 2 hodiny | 250 eur |
1500 - 3500 km | do 3 hodín | 200 eur |
1500 - 3500 km | nad 3 hodiny | 400 eur |
nad 3500 km | do 4 hodín | 300 eur |
nad 3500 km | nad 4 hodiny | 600 eur |
Okrem toho má cestujúci nárok na
4 jedlo a nápoje, dva telefonáty/faxy/e-maily, v prípade čakania v noci na ubytovanie
Zrušenie letu
Pri meškaní v prípade zrušeného letu má cestujúci nárok na rovnaké kompenzácie, ako v prípade meškania pri "overbooking", na takéto kompenzácie má nárok aj ak mu spoločnosť oznámila zrušenie letu dva týždne vopred, ale náhradný let má aspoň o štyri hodiny neskorší prílet, alebo mu oznámila zrušenie letu najneskôr týždeň pred odletom, ale náhradný let má prílet o dve hodiny neskôr.
(Smernica EC 261/2004)