BRATISLAVA. Hlasovanie o novom predsedovi Európskej komisie (EK) bude jednou z prvých úloh Európskeho parlamentu (EP) po májových voľbách. Výber kandidáta na tento post by mal odrážať pomery v europarlamente. Vo voľbách v roku 2014 fungoval koncept Spitzenkandidáta.
To znamená, že tá frakcia, ktorá získala najviac hlasov, mala právo nominovať na tento post svojho človeka - v tomto prípade Európska ľudová strana Jean-Clauda Junckera.
Niektoré krajiny sú proti
Zároveň platí, že predsedu Komisie oficiálne navrhuje Európska rada, čiže premiéri a prezidenti. Tí však nechcú prísť o svoje slovo pri výbere kandidáta na najvyššiu exekutívnu európsku funkciu. Preto sú niektoré krajiny proti uplatňovaniu princípu Spitzenkandidáta.

Po tom, čo Európska rada nominuje niekoho na post predsedu EK, ho musí schváliť Európsky parlament. Za kandidáta musí hlasovať nadpolovičná väčšina poslancov. Ak kandidát nezíska požadovanú väčšinu, členské štáty musia do jedného mesiaca navrhnúť ďalšieho kandidáta.
Od roku 2014 sa politickým skupinám odporúča vybrať si Spitzenkandidáta, ktorý povedie predvolebnú kampaň naprieč EÚ a stane sa oficiálnym kandidátom na predsedu Európskej komisie. Ak ho premiéri a prezidenti nominujú a podarí sa mu získať nadpolovičnú väčšinu hlasov, bude predsedom Komisie.
Kandidátom ľudovcov je Manfred Weber, socialisti majú Fransa Timmermansa a Európski konzervatívci a reformisti Jana Zahradila. O tento post sa uchádzal aj podpredseda EK Maroš Šefčovič, vzdal sa v prospech Timmermansa.
Úplná Komisia a jediné hlasovanie
Európsky parlament však neschvaľuje len šéfa Komisie, ale aj Komisiu ako takú. Kandidáti na rôzne portfóliá musia prejsť vypočúvaním v EP. Každý členský štát pritom nominuje svojho eurokomisára.
Kandidáti sa predstavia výboru EP, výbory vypracujú hodnotenia kandidátov. Ak bude hodnotenie negatívne, môže sa stať, že kandidát radšej odstúpi. Úplná Komisia vrátane predsedu Komisie a vysokého predstaviteľa pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku musí byť schválená v jedinom hlasovaní europarlamentu.
V prípade podstatnej zmeny týkajúcej sa rezortu počas funkčného obdobia Komisie, obsadenia uvoľneného miesta alebo v prípade vymenovania nového komisára po pristúpení nového členského štátu, sú komisári, ktorých sa táto zmena týka, opäť vypočutí pred príslušnými výbormi.