Loading
...
ADDIS ABEBA. Piloti havarovaného Boeingu 737 MAX spoločnosti Ethiopian Airlines, na palube ktorého 10. marca zahynulo 157 ľudí, postupovali podľa predpísaných pokynov, ale kontrolu nad strojom napriek tomu nezískali.
Vyplýva to z predbežných výsledkov vyšetrovania, o ktorých vo štvrtok na tlačovej konferencii podľa agentúry AP informovala etiópska ministerka dopravy Dagmawit Mogesová.
"Posádka opakovane postupovala podľa predpisov výrobcu stroja, ale nedokázala dostať lietadlo po kontrolu," vyhlásila Mogesová.
Spoločnosť Boeing uviedla, že si predbežnú správu preštuduje.
Expert vidí jasné súvislosti medzi haváriami
Podľa leteckého analytika Davida Hassa sú závery predbežného vyšetrovania významné najmä preto, že prepájajú nehody v Etiópii a Indonézii.

"Zaujímavé na tomto prípade je, že obe havárie mali pravdepodobne rovnaký dôvod. Otázkou je, či by si mala prevádzka Boeingu 737 MAX zakázať po nehode Lion Air a pred nehodou Ethiopian Airlines," uviedol expert podľa agentúry AP.
Expert teda naznačil za príčinu nehôd správanie sa elektronického stabilizačného systému, známého ako MCAS. Predbežná správa ale príčinu nehody neuvádza.
Šéf Ethiopian Airlines ocenil pilotov
Riaditeľ spoločnosti Ethiopian Airlines Tewolde GebreMariam, ktorého citovala agentúra AFP, vyhlásil, že je hrdý na to, že piloti sa do poslednej chvíle usilovali pádu lietadla zabrániť.
"Sme veľmi hrdí na našich pilotov, že dodržali pokyny výrobcu (platné) pre stav núdze, ako aj na vysokú úroveň ich profesionálnych výkonov v tak extrémne ťažkej situácii." GebreMariam znova vyjadril i sústrasť rodinám obetí.
Systém tlačil lietadlo k zemi
Lietadlo sa zrútilo niekoľko minút po štarte z etiópskej metropoly Addis Abeba za okolností veľmi podobných tým, ktoré sprevádzali minuloročnú nehodu lietadla toho istého typu spoločnosti Lion Air v Indonézii. Vtedy o život prišlo 189 ľudí.
Od nehody v Etiópii nie sú stroje 737 MAX v prevádzke.

Havarované etiópske lietadlo sa dostalo do situácie, keď jeho prednú časť tlačil elektronický systém k zemi, uviedla ministerka.
Vyšetrovatelia odporučili spoločnosti Boeing, aby skontrolovala ovládací systém lietadla.
Podľa medzinárodných pravidiel predbežné výsledky vyšetrovania neurčujú priamo vinníka nehody, poznamenala agentúra Reuters.
Neposkytujú ani podrobnú analýzu letu, ktorá môže trvať aj rok.