LONDÝN. Obraz dlho považovaný za neskoršiu kópiu diela slávneho talianskeho majstra Sandra Botticelliho je v skutočnosti obrazom z jeho florentskej umeleckej dielne. Prekvapivý záver skúmania zverejnili historici umenia z Británie.
Maliar ranej renesancie Botticelli je známy predovšetkým ako autor Zrodenie Venuše či Primavera.
Britskí historici umenia sa dlho domnievali, že obraz Madony s granátovým jablkom (Madonna della melagrana), ktorý v 19. storočí kúpil obchodník s diamantmi Julius Wernher, je neskoršou kópiou väčšej rovnomennej maľby z roku 1487, ktorá visí vo florentskej galérii Uffizi.
Po vyčistení obrazu od nánosov špiny a odstránenia hrubej žltej vrstvy ale vynikla živosť farieb - predovšetkým červenej, modrej a zlatej - a reštaurátori došli k záveru, že obraz je originálu vo Florencii "štýlovo príliš podobný na to, aby išlo o imitáciu".
Röntgenová snímka navyše podľa reštaurátorky Rachel Turnbullovej odhalila, že pod maľbou sa nachádza iná kresba, a najavo vyšlo aj to, že bola zmenená kompozícia. To je v prípade neskorších kópií krajne neobvyklé.
Obraz je navyše namaľovaný na topoľovom dreve, ktorý podľa Turnbullovej zvyčajne používali v Botticelliho dobe.
"Botticelli, rovnako ako iní florentskí maliari jeho doby, mal veľmi činorodú dielňu, ktorá - zrejme za nižšiu cenu - vyrábala verzie a adaptácie diel, ktoré boli obľúbené," vysvetlil profesor Paul Joannides, historik umenia z univerzity v Cambridge.
Obraz, ktorý bude od pondelka vystavený v paláci Ranger 's House v juhovýchodnom Londýne, zobrazuje Pannu Máriu obklopenú anjelmi, ktorá má na kolenách Ježiška s granátovým jablkom v ruke. Ovocie pritom znázorňuje budúce utrpenie Krista na kríži.