SME
Utorok, 20. august, 2019 | Meniny má Anabela

Na palube iného stroja Lion Air, ktorý mal problémy, bol tretí pilot

Tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má zachrániť lietadlo.

Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte.Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte.(Zdroj: TASR/AP)
Článok pokračuje pod video reklamou

JAKARTA. Na palube lietadla indonézskej spoločnosti Lion Air, ktoré malo technické problémy noc pred zrútením rovnakého typu stroja do Jávskeho mora vlani 29. októbra, sa nachádzal tretí pilot.

Vo štvrtok to uviedli indonézski vyšetrovatelia havárie, ktorých citovala tlačová agentúra DPA.

Prečítajte si tiež: Indonézske lietadlo sa krátko po štarte zrútilo do mora, na palube bolo 188 ľudí Čítajte 

Na palube Boeingu 737 MAX 8 bola počas tragického októbrového letu iná zostava pilotov a tí nedokázali vyriešiť údajné rovnaké technické problémy, čo vyústilo do strmhlavého pádu lietadla do Jávskeho mora pri Indonézii a smrti všetkých 189 ľudí.

"Je pravda, že v kokpite bol počas letu (z Bali do Jakarty) ďalší, tretí pilot," potvrdil šéf indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (KNKT) Soerjanto Tjahjono.

Správne identifikoval problém

Tretí pilot bol mimo služby, vracal sa z Bali do metropoly Jakarta a mal oprávnenie pilotovať typ lietadla Boeing 737 MAX 8.

"Pilota úrad (KNKT) vypočul, ale nebudeme zverejňovať obsah výpovede," uviedol Soerjanto.

Tlačová agentúra Bloomberg totiž v stredu s odvolaním sa na dva nemenované zdroje informovala, že tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má vyradiť z činnosti zle fungujúci automatický systém na ovládanie letu a zachrániť tak lietadlo.

Tento tretí pilot povedal posádke, aby prerušila prívod elektriny do motora v systéme, ktorý nútil nos lietadla smerovať dolu k zemi, uviedla agentúra Bloomberg v článku.

Predbežná správa odborníkov o nehode, zverejnená vlani v novembri, odhalila, že piloti osudného letu sa opakovane pokúšali zdvihnúť lietadlo a nasmerovať ho dohora, keď sa aktivoval automatický manéver naklonenia nosu lietadla smerom nadol.

Hľadali rady, ako ovládnuť stroj

Vyšetrovatelia sa zameriavajú na to, akú úlohu zohral pri októbrovej havárii nový prvok v boeingoch, známy ako systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), teda automatizovaný bezpečnostný mechanizmus v Boeingoch 737 Max 8.

Spoločnosť Boeing nainštalovala systém do najnovšej generácie lietadiel 737 a jeho úlohou je zabrániť, aby sa nos stroja dostal príliš vysoko a spôsobil tak zastavenie lietadla.

Prečítajte si tiež: Piloti dostali chybné údaje, nehodu Lion Air mohol spôsobiť nový systém Čítajte 

Pri marcovom nešťastí v Etiópii však systém zrejme donútil nos lietadla smerovať dolu, keď prijal zo senzorov chybné, chaotické informácie.

Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines havaroval 10. marca na vidieku Etiópie a zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov. Vládnu obavy, že túto haváriu mohlo tiež spôsobiť podobné zlé fungovanie systému.

Soerjanto odmietol správy v médiách, že piloti havarovaného letu indonézskej spoločnosti Lion Air hľadali v letovej príručke inštrukcie, ako udržať nad lietadlom kontrolu, a nakoniec sa zrútili do mora.

Avšak iný vyšetrovateľ KNKT, Nurcahyo Utomo, povedal, že posádka naozaj hľadala v príručke rady, ako ovládnuť stroj.

"Na základe záznamníka hlasov z kokpitu predpokladáme, že väčšinu letu boli ticho," uviedol novinárom Nurcahyo. "V posledných niekoľkých sekundách letu sa zdalo, že prežívali paniku, keď si uvedomili, že lietadlo nezvládnu," dodal.

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  3. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  5. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  6. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  8. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  1. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  2. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  3. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  4. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  5. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  6. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  7. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  8. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  9. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  10. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 12 201
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 11 439
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 10 707
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 994
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 768
  6. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 4 774
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 695
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 557
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 322
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 619

Téma: Boeing


Hlavné správy zo Sme.sk

Po kresle šéfa Najvyššieho súdu túžia známe tváre

Súdna rada bude voliť predsedu Najvyššieho súdu 9. septembra.

Štefan Harabin.
Národná rada Slovenskej republiky.
Rastislav Konečný.
Marian Kočner

Neprehliadnite tiež

K lodi Open Arms vypláva španielske vojenské plavidlo

Cieľom misie je záchrana zvyšnej skupiny migrantov.

Z lode Open Arms skíkali migranti a snažili sa doplávať na taliansky ostrov Lampedusa.

Bosna a Hercegovina zostáva bez vlády desať mesiacov od volieb

Rokovania zlyhali pre nezhody vo vzťahoch s NATO.

Členovia tripartity v Bosne a Hercegovine. Zľava zástupca muslimov Sefik Dzaferovič, líder Chorvátov Željko Komsič a Milorad Dodi zastupujúci Srbov.
Ilustračné foto

Poľský viceminister ničil kariéry sudcom. Cez svoju volavku

Aj Poľskom hýbe kauza uniknutej komunikácie.

Protest proti zmenám v súdnictve.