SME

Na palube iného stroja Lion Air, ktorý mal problémy, bol tretí pilot

Tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má zachrániť lietadlo.

Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte.Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte. (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

JAKARTA. Na palube lietadla indonézskej spoločnosti Lion Air, ktoré malo technické problémy noc pred zrútením rovnakého typu stroja do Jávskeho mora vlani 29. októbra, sa nachádzal tretí pilot.

Vo štvrtok to uviedli indonézski vyšetrovatelia havárie, ktorých citovala tlačová agentúra DPA.

Prečítajte si tiež: Indonézske lietadlo sa krátko po štarte zrútilo do mora, na palube bolo 188 ľudí Čítajte 

Na palube Boeingu 737 MAX 8 bola počas tragického októbrového letu iná zostava pilotov a tí nedokázali vyriešiť údajné rovnaké technické problémy, čo vyústilo do strmhlavého pádu lietadla do Jávskeho mora pri Indonézii a smrti všetkých 189 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

"Je pravda, že v kokpite bol počas letu (z Bali do Jakarty) ďalší, tretí pilot," potvrdil šéf indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (KNKT) Soerjanto Tjahjono.

Správne identifikoval problém

Tretí pilot bol mimo služby, vracal sa z Bali do metropoly Jakarta a mal oprávnenie pilotovať typ lietadla Boeing 737 MAX 8.

"Pilota úrad (KNKT) vypočul, ale nebudeme zverejňovať obsah výpovede," uviedol Soerjanto.

Tlačová agentúra Bloomberg totiž v stredu s odvolaním sa na dva nemenované zdroje informovala, že tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má vyradiť z činnosti zle fungujúci automatický systém na ovládanie letu a zachrániť tak lietadlo.

Tento tretí pilot povedal posádke, aby prerušila prívod elektriny do motora v systéme, ktorý nútil nos lietadla smerovať dolu k zemi, uviedla agentúra Bloomberg v článku.

SkryťVypnúť reklamu

Predbežná správa odborníkov o nehode, zverejnená vlani v novembri, odhalila, že piloti osudného letu sa opakovane pokúšali zdvihnúť lietadlo a nasmerovať ho dohora, keď sa aktivoval automatický manéver naklonenia nosu lietadla smerom nadol.

Hľadali rady, ako ovládnuť stroj

Vyšetrovatelia sa zameriavajú na to, akú úlohu zohral pri októbrovej havárii nový prvok v boeingoch, známy ako systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), teda automatizovaný bezpečnostný mechanizmus v Boeingoch 737 Max 8.

Spoločnosť Boeing nainštalovala systém do najnovšej generácie lietadiel 737 a jeho úlohou je zabrániť, aby sa nos stroja dostal príliš vysoko a spôsobil tak zastavenie lietadla.

Prečítajte si tiež: Piloti dostali chybné údaje, nehodu Lion Air mohol spôsobiť nový systém Čítajte 

Pri marcovom nešťastí v Etiópii však systém zrejme donútil nos lietadla smerovať dolu, keď prijal zo senzorov chybné, chaotické informácie.

SkryťVypnúť reklamu

Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines havaroval 10. marca na vidieku Etiópie a zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov. Vládnu obavy, že túto haváriu mohlo tiež spôsobiť podobné zlé fungovanie systému.

Soerjanto odmietol správy v médiách, že piloti havarovaného letu indonézskej spoločnosti Lion Air hľadali v letovej príručke inštrukcie, ako udržať nad lietadlom kontrolu, a nakoniec sa zrútili do mora.

Avšak iný vyšetrovateľ KNKT, Nurcahyo Utomo, povedal, že posádka naozaj hľadala v príručke rady, ako ovládnuť stroj.

"Na základe záznamníka hlasov z kokpitu predpokladáme, že väčšinu letu boli ticho," uviedol novinárom Nurcahyo. "V posledných niekoľkých sekundách letu sa zdalo, že prežívali paniku, keď si uvedomili, že lietadlo nezvládnu," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 107
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 123
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 640
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 780
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 722
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 056
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Joe Biden.

Prezidenta USA znepokojujú plány Izraela na ofenzívu v Rafahu.


TASR
Člen bezpečnostných zložiek hliadkuje v uliciach na Haiti.

Kríza na Haiti sa stupňuje niekoľko posledných týždňov.


TASR
Bývalý americký prezident Donald Trump.

Opakovane sa zaviazal zastaviť pomoc Ukrajine.


SITA
Lietadlá spoločnosti Lufthansa na letisku vo Frankfurte.

Všetkých 190 pasažierov z lietadla bezpečne evakuovali.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu