SME

Na palube iného stroja Lion Air, ktorý mal problémy, bol tretí pilot

Tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má zachrániť lietadlo.

Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte.Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte. (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

JAKARTA. Na palube lietadla indonézskej spoločnosti Lion Air, ktoré malo technické problémy noc pred zrútením rovnakého typu stroja do Jávskeho mora vlani 29. októbra, sa nachádzal tretí pilot.

Vo štvrtok to uviedli indonézski vyšetrovatelia havárie, ktorých citovala tlačová agentúra DPA.

Prečítajte si tiež: Indonézske lietadlo sa krátko po štarte zrútilo do mora, na palube bolo 188 ľudí Čítajte 

Na palube Boeingu 737 MAX 8 bola počas tragického októbrového letu iná zostava pilotov a tí nedokázali vyriešiť údajné rovnaké technické problémy, čo vyústilo do strmhlavého pádu lietadla do Jávskeho mora pri Indonézii a smrti všetkých 189 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

"Je pravda, že v kokpite bol počas letu (z Bali do Jakarty) ďalší, tretí pilot," potvrdil šéf indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (KNKT) Soerjanto Tjahjono.

Správne identifikoval problém

Tretí pilot bol mimo služby, vracal sa z Bali do metropoly Jakarta a mal oprávnenie pilotovať typ lietadla Boeing 737 MAX 8.

"Pilota úrad (KNKT) vypočul, ale nebudeme zverejňovať obsah výpovede," uviedol Soerjanto.

Tlačová agentúra Bloomberg totiž v stredu s odvolaním sa na dva nemenované zdroje informovala, že tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má vyradiť z činnosti zle fungujúci automatický systém na ovládanie letu a zachrániť tak lietadlo.

Tento tretí pilot povedal posádke, aby prerušila prívod elektriny do motora v systéme, ktorý nútil nos lietadla smerovať dolu k zemi, uviedla agentúra Bloomberg v článku.

SkryťVypnúť reklamu

Predbežná správa odborníkov o nehode, zverejnená vlani v novembri, odhalila, že piloti osudného letu sa opakovane pokúšali zdvihnúť lietadlo a nasmerovať ho dohora, keď sa aktivoval automatický manéver naklonenia nosu lietadla smerom nadol.

Hľadali rady, ako ovládnuť stroj

Vyšetrovatelia sa zameriavajú na to, akú úlohu zohral pri októbrovej havárii nový prvok v boeingoch, známy ako systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), teda automatizovaný bezpečnostný mechanizmus v Boeingoch 737 Max 8.

Spoločnosť Boeing nainštalovala systém do najnovšej generácie lietadiel 737 a jeho úlohou je zabrániť, aby sa nos stroja dostal príliš vysoko a spôsobil tak zastavenie lietadla.

Prečítajte si tiež: Piloti dostali chybné údaje, nehodu Lion Air mohol spôsobiť nový systém Čítajte 

Pri marcovom nešťastí v Etiópii však systém zrejme donútil nos lietadla smerovať dolu, keď prijal zo senzorov chybné, chaotické informácie.

SkryťVypnúť reklamu

Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines havaroval 10. marca na vidieku Etiópie a zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov. Vládnu obavy, že túto haváriu mohlo tiež spôsobiť podobné zlé fungovanie systému.

Soerjanto odmietol správy v médiách, že piloti havarovaného letu indonézskej spoločnosti Lion Air hľadali v letovej príručke inštrukcie, ako udržať nad lietadlom kontrolu, a nakoniec sa zrútili do mora.

Avšak iný vyšetrovateľ KNKT, Nurcahyo Utomo, povedal, že posádka naozaj hľadala v príručke rady, ako ovládnuť stroj.

"Na základe záznamníka hlasov z kokpitu predpokladáme, že väčšinu letu boli ticho," uviedol novinárom Nurcahyo. "V posledných niekoľkých sekundách letu sa zdalo, že prežívali paniku, keď si uvedomili, že lietadlo nezvládnu," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 555
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 706
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 032
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 704
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 441
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Príslušník ekvádorskej polície v meste Quito.

Macíasov útek sa odohral v januári, stále spôsobuje vzbury väzňov aj gangov.


TASR
Hasiči sa pokúšajú uhasiť požiar elektrického zariadenia.

Pravdepodobnou príčinou požiaru bolo fajčenie v posteli.


TASR
Ilustračné foto.

Pre Maorijov sú tieto zvieratá posvätné.


TASR
Ilustračné foto

Po zhruba 11 hodinách sa vodičom podarilo so zamestnávateľmi dohodnúť.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu