BRATISLAVA. Keď Európska agentúra pre bezpečnosť letectva z obáv o bezpečnosť uzavrela vzdušný priestor pre lietadlá typu Boeing 737 Max 8, o pár hodín neskôr sa to dotklo aj dvoch letov spoločnosti SmartWings smerujúcich na pražské letisko.
Oba sa museli ešte počas letu otočiť – lietadlo z Kapverdských ostrovov odklonili do Tunisu, let z Dubaja zase krúžil nad Istanbulom a napokon pristál v Ankare. Pre pasažierov prišli náhradné lietadlá.
Dnes už boeingy tohto typu takmer nikde nelietajú – k zákazu letov sa na nátlak prezidenta Trumpa pridali aj Spojené štáty.
Vyšetrovatelia sa obávajú, že nedeľná havária lietadla Boeing 737 Max 8 v Etiópii a októbrové nešťastie v Indonézii spolu môžu súvisieť.
Na lietadlá tohto typu sa totiž už mesiace predtým sťažovali viacerí piloti.
Systém ich tlačil dolu
Problémy etiópskeho lietadla začali hneď po vzlete z letiska v Addis Abebe. Komunikácia z kokpitu ukazuje, že pilot s panickým hlasom žiadal o návrat na letisko už tri minúty po odlete.
“Od 1. 1. 2018 sa na Letisku M. R. Štefánika uskutočnilo spolu 118 letov lietadlami typu Boeing 737 Max 8.
„
Informácie o dianí v kokpite zverejnil denník New York Times na základe informácií od zdroja z prostredia vyšetrovania.
Kontrolóri na letisku už predtým videli, že lietadlo opakovane neprirodzene klesá a vzápätí prudko stúpa.
Snažili sa preto rýchlo odkloniť od letiska ďalšie dve pristávajúce lietadlá.
Bolo už neskoro – päť minút po odlete kontakt s lietadlom stratili.
Pád lietadla, ktorý si vyžiadal 157 obetí, prišiel len päť mesiacov po havárii totožného modelu boeingu v Indonézii, kde zahynulo 189 ľudí.