Ruská TV-6 prišla o licenciu, ale chce sa o ňu opäť uchádzať

Moskva 22. januára (TASR) - Posledná ruská neštátna televízna stanica TV-6 prestala dnes o polnoci vysielať svoj signál a už ráno o 7.00 h moskovského ...

Moskva 22. januára (TASR) - Posledná ruská neštátna televízna stanica TV-6 prestala dnes o polnoci vysielať svoj signál a už ráno o 7.00 h moskovského času na základe dočasnej licencie začal na frekvencii TV-6 vysielať satelitný športový kanál NTV+.

O odňatí licencie u TV-6 rozhodol ruský minister tlače Michail Lesin na základe žiadosti súdneho vykonávateľa. Na ministrov pokyn bolo zastavené šírenie signálu a prerušená dodávka elektrického prúdu na vysielacie pracovisko TV-6.

O polnoci bolo prerušené vysielanie pozemnými vysielačmi a nad rámec žiadosti súdneho vykonávateľa bolo zastavené šírenie signálu prostredníctvom satelitu do vzdialených ruských miest, kde TV-6 preberali lokálne stanice, i na územie západnej Európy a USA.

Vedenie ruskej súkromnej televíznej stanice TV-6 bude na odňatie licencie a s tým spojené kroky štátu reagovať súdnou cestou. Vyhlásil to dnes generálny riaditeľ stanice Jevgenij Kiseľov. "Moc dnes ukázala, že má jedinú úlohu - zavrieť nám ústa," povedal. Súkromná televízna stanica TV-6 si teraz chce nájsť cestu k časti divákov prostredníctvom internetu a vĺn rozhlasovej stanice Echo Moskvy.

Ministerstvo tlače sa rozhodlo rázne konať v neprospech TV-6 napriek tomu, že v minulých dňoch minister tlače Lesin, ruský premiér Michail Kasianov a prezident Vladimir Putin sa vyslovovali za to, aby po súdom nariadenej likvidácii spoločnosti MNVK, ktorej patrila licencia na TV-6, mohla na tejto frekvencii naďalej vysielať spoločnosť zamestnancov TV-6. Minister tlače ale dnes túto možnosť kategoricky poprel s tým, že na to neexistuje právny prostriedok.

Ruské ministerstvo tlače pridelilo tzv. dočasnú licenciu súkromnej spoločnosti NTV+, ktorá je dcérskou spoločnosťou vlani zoštátnenej NTV. Práve z NTV po jej ovládnutí štátom odišli stovky dnešných zamestnancov TV-6. Udelenie dočasnej licencie ani termín dočasná licencia ruský právny poriadok nepozná. Konkurz na pridelenie trvalej licencie na pôvodnej frekvencii TV-6 sa uskutoční na konci marca.

Nová spoločnosť TV-6, ktorú založil manažment a časť zamestnancov už bez účasti oligarchu Borisa Berezovského, sa chce uchádzať o získanie licencie v riadnom konkurze. Generálny riaditeľ TV-6 Kiseľov ale príliš neverí, že môžu uspieť. V rovnakom duchu sa dnes vyjadril známy moderátor stanice Andrej Norkin. "Som presvedčený, že konkurz nevyhráme," povedal s tým, že ministerstvo nechce, aby sa licencia vrátila k zamestnancom TV-6.

Dodávka elektrického prúdu a činnosť telefónov bola v TV-6 v priebehu dňa obnovená. Zamestnanci napriek tomu nemôžu pokračovať v práci, pretože majú zákaz vynášať z budovy kamery a kazety a nefungujú ani strihacie pracoviská. Bez práce sa tak po odňatí licencie fakticky ocitlo 1200 zamestnancov TV-6 v Moskve a asi 160 partnerov v ruských regiónoch.

Držiteľom licencie na TV-6 bola spoločnosť MNVK, v ktorej väčšinový balík patrí oligarchovi Borisovi Berezovskému. Ten je v Rusku hľadanou osobou a ukrýva sa v zahraničí. Odňatie licencie dnes Berezovskij v rozhovore pre rozhlasovú stanicu Echo Moskvy ostro odsúdil.

Návrh na likvidáciu MNVK ako stratovej firmy podal minoritný akcionár, spoločnosť Lukoil-Garant, a súdne inštancie prvého a neskôr najvyššieho stupňa jeho žiadosť akceptovali. Postup Lukoilu a rozhodnutie súdu voči veľmi populárnej a sledovanej stanici bol považovaný za snahu izolovať oligarchu Berezovského ako hlavného akcionára od vplyvného média a zmierniť kritický tón TV-6. Stanica často kritizovala Kremeľ, ruskú vládu a postup ruskej armády v Čečensku. Ruské štátne orgány kauzu TV-6 doteraz interpretovali ako spor akcionárov.

Podľa nedávneho výskumu ruského strediska ROMIR bola TV-6 treťou najsledovanejšou stanicou v Rusku. Kým štátne stanice ORT a RTR mali sledovanosť 31 a 19 percent, TV-6 sledovalo takmer 13 percent divákov.

Reakcie politikov a verejnosti na udalosti okolo TV-6 sú nejednoznačné. Spoločnosť ROMIR dnes uskutočnila bleskový výskum verejnej mienky, z ktorého vyplynulo, že iba štyri percentá opýtaných Rusov považujú odňatie licencie TV-6 za prejav boja moci so slobodou slova v Rusku. Za spor akcionárov považuje udalosti v TV-6 až 26 percent Rusov, pätina opýtaných tvrdí, že ide o boj moci s magnátmi a 16 percent uviedlo, že štátnej moci sa ľudia z TV-6 znepáčili.

Predstavitelia provládnych strán tvrdia, že postup je v súlade so zákonom. Podľa predsedu ruskej Štátnej dumy Gennadija Selezňova jasno v celej kauze nemajú ani predstavitelia TV-6, ktorí najprv s odňatím licencie vyslovili súhlas a neskôr svoje rozhodnutie pozastavili. Boj s kedysi všemocnými magnátmi, vrátane Berezovského, schvaľuje aj predstaviteľ Únie pravicových síl Boris Nemcov. Nesúhlasí ale s formou a dôsledkami odňatia licencie. "Putin bojoval s Berezovským a obeťami sa stali diváci," poznamenal Nemcov.

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) ed

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 681
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 577
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 021
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 376
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 588
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 586
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 461
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 028

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

Neprehliadnite tiež

Svet

Španielska vláda zhabala referendové hlasovacie lístky

Okrem nich polícia zhabala pri zásahu v sklade neďaleko Barcelony aj informačné cedule s nápismi.

Svet

Ukrajina žiada OSN o čo najskoršie vyslanie mierovej misie

Porošenko povedal, že Rusko a Ukrajina sa usilujú o úplne odlišné veci.

Svet

Trumpov návrh presídľovať utečencov bližšie k ich domovu rozhneval Libanon

Predseda libanonského parlamentu vyhlásil, že im nie je do smiechu.

Svet

Pri Varšave sa začalo medzinárodné vojenské cvičenie, nechýbajú ani Slováci

Podľa štátneho tajomníka netreba cvičenie vnímať ako reakciu na rusko-bieloruské manévre Zapad.