Praha 18. januára (TASR) - Bilboard s predsedom Poslaneckej snemovne ČR a ODS Václavom Klausom porušuje etický kódex reklamy. Rozhodla o tom vo štvrtok Rada pre reklamu. Majiteľa reštaurácie v Špindlerovom Mlyne, na ktorej veľkoplošný plagát visí, chce preto vyzvať, aby ho zvesil. Klaus na bilboarde pózuje s lyžami značky Völkl. Nad fotografiou politika je nápis Voľte.
Klaus podľa vlastných slov propaguje na plagáte reštauráciu svojich priateľov, a nie značku lyží. Na bilboarde však nie je o reštaurácii ani zmienka. "Opaľoval som sa v Alpách na lyžiach značky Head, nie na lyžiach Völkl. Ďakujem za pozornosť, ktorú médiá venovali práve tomuto bilboardu. Denníky, ktoré z toho urobili takú bombastickú reklamu na lyže značky Völkl, môžu požiadať o honorár v tejto firme," povedal nedávno novinárom predseda snemovne.
Podľa názoru rady reklama porušila etický kódex a majiteľ reštaurácie by ju mal odstrániť. "Podľa platných noriem nesmú v reklamách vystupovať politici ani nositelia verejného záujmu, napríklad doktori," informoval viceprezident Rady pre reklamu Jiří Mikeš. Dodal, že inzerenti v minulosti rozhodnutia rady vždy počúvli.
Spomínanú reštauráciu vrátane reklamných plôch má podľa informácií médií prenajatú spoločnosť, ktorá v Prahe prevádzkuje športové centrum, zadávateľom reklamy je výhradný dovozca lyžiarskeho výstroja propagovanej značky.
"Dostali sme odpoveď od majiteľa reštaurácie, že si môžeme trhnúť..., že je to jeho majetok a on si rozhodne sám," uviedol pre Českú televíziu Mikeš. Či však kontroverzný plagát odstránia, záleží len na ňom. Takú výzvu totiž rada nemôže prikázať, ale len odporučiť, dodal.
Spojenie mena Václava Klausa a tým ODS so súkromnou firmou kritizovali jeho stranícki rivali aj kolegovia. Naopak niektorých politikov reklama, na ktorej sa športovec Klaus smeje na skupinu mladých lyžiarov a odporúča, akú značku voliť, neprekvapila. Podobný ťah Klaus použil vo volebnej kampani pred štyrmi rokmi. Vtedy sa objavil na veľkom plagáte časopisu Xantipa v dobe medzistraníckej dohody nepoužívať v predvolebnej kampani bilboardy. Podľa odborníkov na reklamu je Klausova akcia raritou, pretože politici vo svete sa spájaniu svojej osoby s nejakým výrobkom úzkostlivo vyhýbajú. (spravodajkyňa TASR Dana Meissnerová) sla