Paríž 16. januára (TASR) - Štyridsaťtri centimetrov dlhá kovová lišta, ktorá odpadla z iného lietadla, zavinila fatálnu haváriu concordu spoločnosti Air France v júli 2000 pri Paríži. Uvádza sa to v dnes zverejnenej záverečnej správe francúzskeho Úradu pre vyšetrovanie leteckých nehôd (BEA).
V 400-stranovom dokumente o páde stroja, ktorý si vyžiadal 113 ľudských životov, BEA tvrdí, že concorde prešiel pri štarte cez kovový predmet. Tým sa poškodila jedna z jeho pneumatík, a tak sa spustila reťaz osudných reakcií, vrátane výdatného úniku paliva, požiaru a straty ťahu dvoch motorov na ľavej strane stroja.
Vyšetrovatelia stanovili, že kovový pás odpadol z lietadla DC-10 spoločnosti Continental Airways, ktorý odštartoval z letiska Charla de Gaulla iba niekoľko minút pred concordom.
V auguste 2000, tri týždne po nehode, prišla flotila 12 zostávajúcich concordov v službách Air France a British Airways - jediných prevádzkovateľov tzv. lietajúcich ceruziek, o osvedčenia letovej spôsobilosti.
V novembri minulého roka francúzska a britská spoločnosť opäť obnovili po dodatočných bezpečnostných úpravách concordov ich premávku na civilných linkách.
Concordy majú teraz triešteniu odolné pneumatiky a palivové nádrže obložené kevlarom - umelou látkou používanou v nepriestrelných vestách. Súčasťou zvýšenej bezpečnostnej úrovne pre pasažierov je aj nové kovanie na nápravách.