Divákom trvalo dlho, kým pochopili zmysel jeho filmov. V tom momente prišiel Nicolas Roeg na plátna opäť s niečím novým. A hľadanie zmyslu sa mohlo začať odznova.
Filmový režisér, ktorý v auguste oslávil 90 rokov, zomrel v piatok večer 23. novembra. Smrť potvrdil jeho syn Nicolas Roeg mladší pre britskú Tlačovú asociáciu, no príčinu neuviedol.
Roeg je jeden z najvýznamnejších britských filmárov, no skôr ako sa ujal réžie viacerých úspešných klasík, pracoval ako kameraman.
Počas svojej šesťdesiatročnej kariéry priniesol originálnu a často kontroverznú filmovú tvorbu.
Psychologický triler Teraz sa nepozeraj, ktorý nakrútil v roku 1973, obsahoval sexuálne scény, ktoré pobúrili verejnosť. Na tú dobu bola jeho práca príliš provokatívna.
Napriek tomu sa snímka s Donaldom Sutherlandom a Julie Christieovou pokladá za najlepší hororový film v histórii kinematografie, ako uviedol anglický The Independent. Britský filmový inštitút film v roku 1999 zaradil medzi stovku najlepších britských celovečerných filmov.
Inšpiroval iných
Roeg spolupracoval so slávnymi hudobníkmi ako spevák Mick Jagger zo skupiny Rolling Stones. Spevák sa objavil v titule Predstavenie (1970) a v sci-fi dráme Muž, ktorý spadol na Zem (1976), kde stvárnil hlavnú postavu spevák David Bowie. Roega zaujala jedinečnosť, ktorá ich odlišovala od bežných stereotypov.
Spoločnosť Warner Brothers sprvu pochybovala, či má film Predstavenie potenciál a tak ho stiahli. O pár rokov sa film znovu objavil a vďaka pozitívnym reakciám kritikov jeho úspech v nasledujúcich rokoch rástol.
Režiséra preslávili aj nesúvislé a mätúce úpravy, ktoré výslednému filmu dodali nádych surrealizmu.
„Život nie je lineárny, ponúka viacero možností,“ objasnil svoju metódu v roku 2011 pre Guardian. Jeho vplyv bol vo filmovom priemysle veľmi výrazný, čo využili aj režiséri ako Todd Haynes, Steven Soderbergh či Charlie Kaufman a inšpirovali sa ním.
Úspešný filmár to nevnímal negatívne.
„Nerozmýšľam nad tým. Ovplyvňuje nás všetko, až kým nie sme zatvorení v prázdnej izbe,“ dodal v rozhovore.
So svetom zdieľal zmätok
Rodák z Londýna svoj talent nezískal vďaka štúdiu na filmovej škole. Namiesto toho v roku 1947 začal podnikať a venoval sa výrobe čaju.
Neskôr začal pracovať za kamerou a spolupracoval na filmových snímkach s Richardom Lesterom a Françoisom Truffautom.
Získané skúsenosti mu pomohli pri natáčaní dobrodružnej drámy Cesta (1971). Príbeh o dievčatku a jej bratovi, ktorí zostali opustení v austrálskej púšti, režisér natočil bez akejkoľvek pomoci.
„Roeg používal rôzne zábery, farby a textúry, aby vytvoril dojem bezprostredného vnímania. Akoby sme videli svet po prvýkrát,“ povedal novinár A. O. Scott pre New York Times v roku 2010. Režíroval aj filmy Eureka (1983), Insignificance (1985) či Track 29 (1988).
Štýl Roegovej práce zhrnul filmový kritik Jay Carr z Boston Globe v roku 1988.
„Charaktery v jeho filmoch žili vo vlastných fantáziách rovnako ako jeho kamera. Porovnávanie predstáv a skutočného života ho tešilo, zdieľal so svetom zmätok a robil to univerzálne.“
Jeho posledným medzinárodne úspešným filmom bola mysteriózna snímka Bosorky (1990) natočená na motívy knihy Roalda Dahla. O svoj špecifický štýl ju neukrátil, čo opäť prilákalo pozornosť viacerých kritikov, ktorí sledovali dráhu jedného z najodvážnejších a zároveň najkontroverznejších filmových režisérov.