KYJEV, BRATISLAVA. Aj keď vidia, ako ich činnosť ruského námorníctva v Azovskom mori oberá o možnosti obchodovať, ľudia v Mariupole si uvedomujú, že nemajú veľa možností, ako to zmeniť.
Moskva sa cielene snaží o to, aby význam tamojšieho prístavu, druhého najväčšieho na Ukrajine, klesal. Kyjev však nemá dostatočne silné námorníctvo, aby zasiahol.
„Navyše, z technického hľadiska sú ruské kroky legálne,“povedal pre Rádio Slobodná Európa Artem Poljakov z ukrajinskej pobrežnej stráže v článku s názvom Problémové more.
To bolo ešte v auguste tohto roka. Už vtedy odborníci varovali, že novým bojiskom ukrajinskej vojny, ktorá sa začala v roku 2014 ako povstanie proruských separatistov, sa môže stať práve Azovské more.
A v nedeľu sa to potvrdilo, keď ruské námorníctvo zasiahlo proti ukrajinským lodiam. Vôbec prvýkrát sa dostali do priameho konfliktu ruská a ukrajinská armáda.
Blokáda mostom
Rusi využívajú pascu, v ktorej polmiliónový Mariupoľ uväznili po tom, ako si v roku 2014 privlastnili ukrajinský Krym spolu s 80 percentami ukrajinského námorníctva.

Tento rok navyše dokončili takzvaný Krymský most, ktorý spája obsadený polostrov s ruskou pevninou.
Most prechádza ponad Kerčský prieliv, ktorý je jedinou námornou cestou z Azovského do Čierneho mora. Musia ním tak prechádzať všetky lode, ktoré vyvážajú tovar z Mariupoľa alebo tovar do neho dovážajú.
Rusko a Ukrajina sa v roku 2003 dohodli, že Azovské more budú spravovať spoločne. Napriek vypuknutiu vojny na Ukrajine a obsadeniu Krymu táto dohoda stále platí.