Rím 10. mája (TASR) - Filmové umenie má aj v súčasnosti svoje hodnoty, umožňuje, aby sme prostredníctvom neho kládli otázky o svete, o sebe, o tom, čo robíme.
V rozhovore pre taliansky denník Il Messaggero to uviedla svetoznáma nórska herečka a režisérka Liv Ullmannová, známa z početných filmov Ingmara Bergmana i Jana Troella, ktorá vystúpila s prednáškou o režisérskej práci na festivale Europa Cinema vo Viareggiu.
"S internetom sme prišli o ticho, pretože slová často skresľujú zmysel vecí. V tichu možno komunikovať. Pánboh je podľa môjho názoru prítomný v tom momente, ktorý nasleduje po skončení koncertu, ešte pred vypuknutím aplauzu," vyhlásila umelkyňa.
Liv Ullmannová pracuje v súčasnosti na dvoch scenároch. Ten prvý sa opiera o známu Ibsenovu drámu Nora, kým druhý nesie názov Cestou domov.
Herečka, ktorá bola nielen Bergmanovou obľúbenkyňou, ale aj jeho životnou partnerkou a stala sa aj matkou jeho dieťaťa, si osvojila odborné a životné princípy velikána nielen švédskej kinematografie - úctu k hercom, komplexnosť samoty a radosť z mlčania. Na margo posledného z nich Ullmannová pripomenula aj zážitok z prvého stretnutia Ingmara Bergmana a Woodyho Allena. Obaja totiž za celý večer neprehodili ani jediné slovo. Na konci návštevy americký herec, scenárista a režisér objal Liv a povedal: Bolo to nádherné. Doma už na Ullmannovú čakal telefonický odkaz od Bergmana: Bolo to prekrásne.
Herečka a režisérka v interview prezradila, že jej filmy sa opierajú o vieru, ktorá je potrebná. Súčasne však vyjadrila nádej, že katolícka cirkev prehodnotí niektoré postoje k ženám, k aplikovaniu antikoncepcie, k právam homosexuálov. Nikto nemôže o sebe tvrdiť, že ten je a onen nie je obľúbencom Boha, podčiarkla a poznamenala, že jej bratranec patril medzi politikov, ktorí navrhli v Nórsku medzičasom schválený zákon umožňujúci partnerom rovnakého pohlavia uzatvárať manželstvá.
Liv Ullmannovú mohli aj slovenskí priaznivci hodnotných filmov vidieť v snímkach ako napríklad Persona, Hodina vlkov, Emigranti, Nová zem, Šepoty a výkriky, Scény zo života manželského, či Jesenná sonáta. Režisérskym debutom herečky bola kanadská snímka Love v roku 1982, pred piatimi rokmi nakrútila ako režisérka koprodukčný film Nevera.