SME

Čína otvára rekordne dlhý most. Kritici tvrdia, že je zbytočný

Najdlhší čínsky most na svete ponad more a zároveň ponad deltu Perlovej rieky oficiálne otvoria v utorok 23. októbra.

Most meria 55 kilometrov.Most meria 55 kilometrov. (Zdroj: TASR/AP)

HONGKONG. Najdlhší čínsky most na svete ponad more a zároveň ponad deltu Perlovej rieky oficiálne otvoria v utorok 23. októbra.

Ide o 55 kilometrov dlhý most, ktorý spája Hongkong, Macao a čínske pevninské mesto Ču-chaj. Celkové náklady na výstavbu mosta, ktorého súčasťou je aj 6,7-kilometrový podmorský tunel, tri umelé ostrovy a dve trojprúdové diaľnice, sa vyšplhali na viac ako 12 miliárd amerických dolárov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rekordne dlhý a zbytočný

Perlová rieka je tretím najväčším čínskym tokom a okrem Hongkongu a Macaa preteká napríklad aj cez veľké čínske mestá ako Šen-čen a Kanton.

SkryťVypnúť reklamu

Okolie delty Perlovej rieky patrí k významným ekonomickým centrám Číny. Z oblasti, v ktorej žije takmer 70 miliónov ľudí, sa do sveta vyváža zhruba tretina čínskej produkcie.

Prečítajte si tiež: Drahý, stratový a nepotrebujú ho. Prečo Číňania stavajú zbytočný most Čítajte 

Výstavba masívneho infraštruktúrneho projektu známeho aj pod označením HZMB (Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge) sa začala v roku 2009.

Stúpenci projektu HZMB ho označujú za staviteľský klenot, kým kritici ho vnímajú ako drahý a zbytočný politický projekt určený na hlbšiu integráciu Hongkongu do štruktúr pevninskej Číny.

Hoci projekt iniciovala čínska vláda, najväčšie finančné bremeno nesú hongkonskí daňoví poplatníci.

Tí by ocenili, ak by sa miliarda eur určená na výstavbu mosta adšej investovala do školstva a zdravotníctva. Takto peniaze skončili najmä u tamojších oligarchov, ktorých stavebné firmy celý projekt realizovali.

SkryťVypnúť reklamu

Rekordne dlhý most, ktorý postavila čínska firma China Communications Construction Co., skráti cestu z Hongkongu, resp. z jeho ostrovom Lantau, do čínskeho mesta Ču-chaj z troch hodín na 30 minút.

Pri stavbe zahynulo sedem ľudí

Na stavbu mosta sa použilo viac ako 400-tisíc ton ocele, čo by podľa prepočtov postačovalo na výstavbu 60 Eiffelových veží. Samotná výstavba mosta trvala osem rokov, ale vypracovanie projektov a prípravné práce si pred tým vyžiadali šesť rokov.

Výstavbu, ktorá mala byť ukončená v roku 2016, brzdili aj kontroly jej dopadu na životné prostredie, podozrenia z korupcie či úmrtia a zranenia robotníkov počas jej realizácie.

Pri stavbe mosta zomrelo sedem ľudí a ďalších 129 bolo zranených. Niektoré zdroje uvádzajú viac ako 200 zranených. Celkovo na moste pracovalo približne 14-tisíc robotníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou kľukatého mostu sú okrem podmorského tunela, nachádzajúceho sa v 40 metrovej hĺbke medzi dvoma umelými ostrovmi, aj dve trojprúdové diaľnice. Konštrukcia mosta má byť dolná voči zemetraseniam o sile 8 stupňov Richterovej stupnice, super tajfúnom či prípadným nárazom veľkých nákladných lodí.

Najnovší čínsky mostný gigant prekonal svojou celkovou dĺžkou 55 kilometrov aj donedávna najdlhší cestný most na svete, thajskú Bangnajskú magistrálu, ktorá meria 54 kilometrov. Medzi ďalšie rekordné mosty ponad vodnú plochu, ktoré HZMB pokoril, patria 38,442 kilometra dlhý most cez jazero Pontchartain v americkom štáte Louisiana a 36,71-kilometrový louisianský most ponad močiar Manchac.

Čína

Súvisiace témy: Hongkong
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 064
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 575
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 221
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 442
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 608
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 596
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 274
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Istanbulský starosta Ekrem Imamoglu.

Özel na sociálnej sieti napísal, že „23. apríl nemožno zakázať".


TASR
Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio hovorí s novinármi pred odletom do Saudskej Arábie.

Rezort údajne ideologicky nesúhlasí s prezidentskou administratívou.


TASR 1

Dôvodom je zrejme aj holandská podpora Ukrajiny.


TASR
Pápež František počas posledného požehnávania vo Veľkonočnú nedeľu poobede.

Väčšina svetových lídrov mala do Vatikánu doraziť v sobotu a odísť v ten istý deň.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu