HONGKONG. Najdlhší čínsky most na svete ponad more a zároveň ponad deltu Perlovej rieky oficiálne otvoria v utorok 23. októbra.
Ide o 55 kilometrov dlhý most, ktorý spája Hongkong, Macao a čínske pevninské mesto Ču-chaj. Celkové náklady na výstavbu mosta, ktorého súčasťou je aj 6,7-kilometrový podmorský tunel, tri umelé ostrovy a dve trojprúdové diaľnice, sa vyšplhali na viac ako 12 miliárd amerických dolárov.
Rekordne dlhý a zbytočný
Perlová rieka je tretím najväčším čínskym tokom a okrem Hongkongu a Macaa preteká napríklad aj cez veľké čínske mestá ako Šen-čen a Kanton.
Okolie delty Perlovej rieky patrí k významným ekonomickým centrám Číny. Z oblasti, v ktorej žije takmer 70 miliónov ľudí, sa do sveta vyváža zhruba tretina čínskej produkcie.

Výstavba masívneho infraštruktúrneho projektu známeho aj pod označením HZMB (Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge) sa začala v roku 2009.
Stúpenci projektu HZMB ho označujú za staviteľský klenot, kým kritici ho vnímajú ako drahý a zbytočný politický projekt určený na hlbšiu integráciu Hongkongu do štruktúr pevninskej Číny.
Hoci projekt iniciovala čínska vláda, najväčšie finančné bremeno nesú hongkonskí daňoví poplatníci.
Tí by ocenili, ak by sa miliarda eur určená na výstavbu mosta adšej investovala do školstva a zdravotníctva. Takto peniaze skončili najmä u tamojších oligarchov, ktorých stavebné firmy celý projekt realizovali.
Rekordne dlhý most, ktorý postavila čínska firma China Communications Construction Co., skráti cestu z Hongkongu, resp. z jeho ostrovom Lantau, do čínskeho mesta Ču-chaj z troch hodín na 30 minút.
Pri stavbe zahynulo sedem ľudí
Na stavbu mosta sa použilo viac ako 400-tisíc ton ocele, čo by podľa prepočtov postačovalo na výstavbu 60 Eiffelových veží. Samotná výstavba mosta trvala osem rokov, ale vypracovanie projektov a prípravné práce si pred tým vyžiadali šesť rokov.
Výstavbu, ktorá mala byť ukončená v roku 2016, brzdili aj kontroly jej dopadu na životné prostredie, podozrenia z korupcie či úmrtia a zranenia robotníkov počas jej realizácie.
Pri stavbe mosta zomrelo sedem ľudí a ďalších 129 bolo zranených. Niektoré zdroje uvádzajú viac ako 200 zranených. Celkovo na moste pracovalo približne 14-tisíc robotníkov.
Súčasťou kľukatého mostu sú okrem podmorského tunela, nachádzajúceho sa v 40 metrovej hĺbke medzi dvoma umelými ostrovmi, aj dve trojprúdové diaľnice. Konštrukcia mosta má byť dolná voči zemetraseniam o sile 8 stupňov Richterovej stupnice, super tajfúnom či prípadným nárazom veľkých nákladných lodí.
Najnovší čínsky mostný gigant prekonal svojou celkovou dĺžkou 55 kilometrov aj donedávna najdlhší cestný most na svete, thajskú Bangnajskú magistrálu, ktorá meria 54 kilometrov. Medzi ďalšie rekordné mosty ponad vodnú plochu, ktoré HZMB pokoril, patria 38,442 kilometra dlhý most cez jazero Pontchartain v americkom štáte Louisiana a 36,71-kilometrový louisianský most ponad močiar Manchac.