SME

Staval mosty po celom svete, ten v Janove neustále opravovali

Most talianskeho inžiniera mal problémy aj vo Venezuele.

Trosky Morandiho mosta v Janove. Trosky Morandiho mosta v Janove. (Zdroj: TASR/AP)

JANOV, BRATISLAVA. Ak by ste prechádzali cez rušné talianske prístavné mesto Janov a nemierili ste do centra, s veľkou pravdepodobnosťou by vaša cesta viedla aj cez diaľničný Morandiho most.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Časť viac ako kilometer dlhého mosta tiahnuceho sa 45 metrov nad mestom sa v utorok pred obedom zrútila spolu s desiatkami áut. Úrady hovoria o najmenej jedenástich obetiach.

Známy most v prístave so 600-tisíc obyvateľmi mal problémy už aj v minulosti – pre nezvyčajnú konštrukciu ho takmer neustále opravovali.

SkryťVypnúť reklamu

Janovský Brooklyn Bridge

Morandiho most patrí medzi vyťažené dopravné ťahy v prístavnom meste – tiahne sa tiež ponad frekventovanú železnicu.

Ešte v roku 1967 ho dokončil taliansky inžinier Riccardo Morandi, mnohí tak viadukt známy ako Polcevera nazývajú jeho menom. Hoci sa naň veľmi nepodobá, ľudia ho prirovnávajú aj k Brooklynskému mostu v New Yorku.

Morandiho viadukt mal od začiatku niekoľko problematických aspektov.

Antonio Brencich, inžinier

Najvýraznejším bodom diaľničného mosta dlhého 1182 metrov sú tri 90 metrov vysoké železobetónové nosníky v tvare A.

Kým nosníky sú z obyčajného železobetónu, plochu mosta tvoril predpätý železobetón, píše web Il Fatto Quotidiano. Práve jeden z nosníkov sa podľa talianskych médií zrútil.

Odkedy most do prevádzky uviedol vtedajší taliansky prezident Giuseppe Saragat, stavbu mnohokrát spevňovali a prerábali.

SkryťVypnúť reklamu

„Morandiho viadukt mal od začiatku niekoľko problematických aspektov, okrem nárastu odhadovaných stavebných nákladov,“ povedal v roku 2016 podľa webu Il Sole 24 Ore inžinier z Janovskej univerzity Antonio Brencich. "Je to zlyhanie inžinierstva, musíme ho nahradiť," napísal Brencich.

Problematické boli najmä veľké rozdiely medzi jednotlivými časťami vozovky, ktoré sa podarilo vyrovnať až po niekoľkých opravách.

V posledných rokoch sa začalo hovoriť aj o zbúraní viaduktu – náklady na opravy už v deväťdesiatych rokoch prekročili náklady na jeho konštrukciu. V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch napríklad na moste menili podporné káble.

Brencich preto svojho kolegu Morandiho kritizuje aj za nesprávne výpočty. Morandi podľa neho nepočítal s deformáciou konštrukcie po rokoch používania.

SkryťVypnúť reklamu

Poškodil ho tanker

Riccardo Morandi využíval podobnú konštrukciu mostov aj pri iných svojich projektoch. Podobné mosty postavil napríklad v Líbyi, v Kolumbii či vo Venezuele.

Práve viac ako osem kilometrov dlhý venezuelský Most generála Rafaela Urdaneta cez jazero Maracaibo má takmer totožnú konštrukciu ako janovský viadukt.

Konštrukciou s prepätým betónom chcel Morandi najmä ušetriť náklady na opravy.

Len dva roky po dokončení však venezuelský most poškodil náraz tankera. Ten zničil jeden z podporných pilierov a zapríčinil smrť siedmich ľudí.

Morandiho mosty sú známe malým počtom podpier. Aj keď sú vizuálne zaujímavé, podľa odborníka na konštrukciu mostov Leonarda Fernandeza Troyana sú menej ekonomické – čo je v rozpore s tým, čo tvrdí samotný architekt.

SkryťVypnúť reklamu

Príčinu kolapsu mosta v Janove budú úrady vyšetrovať. V čase zrútenia mosta zúrila v Janove silná búrka s dažďom. Podľa agentúry ANSA mohol do mosta udrieť aj blesk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 181
  2. Každý piaty zomrie 9 068
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 6 860
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 808
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 754
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marketér Pavol Minár.

Pavol Minár hovorí o kampaniach.


Americké systémy protivzdušnej obrany Patriot (vľavo) a NASAMS.

Odchod talianskeho systému reálne neznamená veľkú zmenu.


Ilustračné foto.

Za deti a rodičov bojujú petíciami.


Jaroslav Haščák.

Finančníka prvýkrát obvinili v novembri 2022.


TASR a 1 ďalší

Sportnet

Aleksandar Čavrič.

Správa o jeho neúčasti vyšla v nedeľu, v deň zrazu národného tímu v Senci.


TASR
Konstantin Koľcov.

Bol dlhoročným bieloruským reprezentantom.


TASR a 1 ďalší
Alexander Ovečkin.

Ruský útočník má v NHL na konte už 843 gólov.


TASR
Slovenský futbalista Lászlo Bénes.

S 12 gólmi je siedmy najlepší strelec druhej nemeckej ligy.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu