JANOV, BRATISLAVA. Ak by ste prechádzali cez rušné talianske prístavné mesto Janov a nemierili ste do centra, s veľkou pravdepodobnosťou by vaša cesta viedla aj cez diaľničný Morandiho most.
Časť viac ako kilometer dlhého mosta tiahnuceho sa 45 metrov nad mestom sa v utorok pred obedom zrútila spolu s desiatkami áut. Úrady hovoria o najmenej jedenástich obetiach.
Známy most v prístave so 600-tisíc obyvateľmi mal problémy už aj v minulosti – pre nezvyčajnú konštrukciu ho takmer neustále opravovali.
Janovský Brooklyn Bridge
Morandiho most patrí medzi vyťažené dopravné ťahy v prístavnom meste – tiahne sa tiež ponad frekventovanú železnicu.
Ešte v roku 1967 ho dokončil taliansky inžinier Riccardo Morandi, mnohí tak viadukt známy ako Polcevera nazývajú jeho menom. Hoci sa naň veľmi nepodobá, ľudia ho prirovnávajú aj k Brooklynskému mostu v New Yorku.
“Morandiho viadukt mal od začiatku niekoľko problematických aspektov.
„
Najvýraznejším bodom diaľničného mosta dlhého 1182 metrov sú tri 90 metrov vysoké železobetónové nosníky v tvare A.
Kým nosníky sú z obyčajného železobetónu, plochu mosta tvoril predpätý železobetón, píše web Il Fatto Quotidiano. Práve jeden z nosníkov sa podľa talianskych médií zrútil.
Odkedy most do prevádzky uviedol vtedajší taliansky prezident Giuseppe Saragat, stavbu mnohokrát spevňovali a prerábali.
„Morandiho viadukt mal od začiatku niekoľko problematických aspektov, okrem nárastu odhadovaných stavebných nákladov,“ povedal v roku 2016 podľa webu Il Sole 24 Ore inžinier z Janovskej univerzity Antonio Brencich. "Je to zlyhanie inžinierstva, musíme ho nahradiť," napísal Brencich.
Problematické boli najmä veľké rozdiely medzi jednotlivými časťami vozovky, ktoré sa podarilo vyrovnať až po niekoľkých opravách.
V posledných rokoch sa začalo hovoriť aj o zbúraní viaduktu – náklady na opravy už v deväťdesiatych rokoch prekročili náklady na jeho konštrukciu. V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch napríklad na moste menili podporné káble.
Brencich preto svojho kolegu Morandiho kritizuje aj za nesprávne výpočty. Morandi podľa neho nepočítal s deformáciou konštrukcie po rokoch používania.
Loading
...
Poškodil ho tanker
Riccardo Morandi využíval podobnú konštrukciu mostov aj pri iných svojich projektoch. Podobné mosty postavil napríklad v Líbyi, v Kolumbii či vo Venezuele.
Práve viac ako osem kilometrov dlhý venezuelský Most generála Rafaela Urdaneta cez jazero Maracaibo má takmer totožnú konštrukciu ako janovský viadukt.
Konštrukciou s prepätým betónom chcel Morandi najmä ušetriť náklady na opravy.
Len dva roky po dokončení však venezuelský most poškodil náraz tankera. Ten zničil jeden z podporných pilierov a zapríčinil smrť siedmich ľudí.
Morandiho mosty sú známe malým počtom podpier. Aj keď sú vizuálne zaujímavé, podľa odborníka na konštrukciu mostov Leonarda Fernandeza Troyana sú menej ekonomické – čo je v rozpore s tým, čo tvrdí samotný architekt.
Príčinu kolapsu mosta v Janove budú úrady vyšetrovať. V čase zrútenia mosta zúrila v Janove silná búrka s dažďom. Podľa agentúry ANSA mohol do mosta udrieť aj blesk.