SME

Staval mosty po celom svete, ten v Janove neustále opravovali

Most talianskeho inžiniera mal problémy aj vo Venezuele.

Trosky Morandiho mosta v Janove. Trosky Morandiho mosta v Janove. (Zdroj: TASR/AP)

JANOV, BRATISLAVA. Ak by ste prechádzali cez rušné talianske prístavné mesto Janov a nemierili ste do centra, s veľkou pravdepodobnosťou by vaša cesta viedla aj cez diaľničný Morandiho most.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Časť viac ako kilometer dlhého mosta tiahnuceho sa 45 metrov nad mestom sa v utorok pred obedom zrútila spolu s desiatkami áut. Úrady hovoria o najmenej jedenástich obetiach.

Známy most v prístave so 600-tisíc obyvateľmi mal problémy už aj v minulosti – pre nezvyčajnú konštrukciu ho takmer neustále opravovali.

SkryťVypnúť reklamu

Janovský Brooklyn Bridge

Morandiho most patrí medzi vyťažené dopravné ťahy v prístavnom meste – tiahne sa tiež ponad frekventovanú železnicu.

Ešte v roku 1967 ho dokončil taliansky inžinier Riccardo Morandi, mnohí tak viadukt známy ako Polcevera nazývajú jeho menom. Hoci sa naň veľmi nepodobá, ľudia ho prirovnávajú aj k Brooklynskému mostu v New Yorku.

Morandiho viadukt mal od začiatku niekoľko problematických aspektov.

Antonio Brencich, inžinier

Najvýraznejším bodom diaľničného mosta dlhého 1182 metrov sú tri 90 metrov vysoké železobetónové nosníky v tvare A.

Kým nosníky sú z obyčajného železobetónu, plochu mosta tvoril predpätý železobetón, píše web Il Fatto Quotidiano. Práve jeden z nosníkov sa podľa talianskych médií zrútil.

Odkedy most do prevádzky uviedol vtedajší taliansky prezident Giuseppe Saragat, stavbu mnohokrát spevňovali a prerábali.

SkryťVypnúť reklamu

„Morandiho viadukt mal od začiatku niekoľko problematických aspektov, okrem nárastu odhadovaných stavebných nákladov,“ povedal v roku 2016 podľa webu Il Sole 24 Ore inžinier z Janovskej univerzity Antonio Brencich. "Je to zlyhanie inžinierstva, musíme ho nahradiť," napísal Brencich.

Problematické boli najmä veľké rozdiely medzi jednotlivými časťami vozovky, ktoré sa podarilo vyrovnať až po niekoľkých opravách.

V posledných rokoch sa začalo hovoriť aj o zbúraní viaduktu – náklady na opravy už v deväťdesiatych rokoch prekročili náklady na jeho konštrukciu. V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch napríklad na moste menili podporné káble.

Brencich preto svojho kolegu Morandiho kritizuje aj za nesprávne výpočty. Morandi podľa neho nepočítal s deformáciou konštrukcie po rokoch používania.

SkryťVypnúť reklamu

Poškodil ho tanker

Riccardo Morandi využíval podobnú konštrukciu mostov aj pri iných svojich projektoch. Podobné mosty postavil napríklad v Líbyi, v Kolumbii či vo Venezuele.

Práve viac ako osem kilometrov dlhý venezuelský Most generála Rafaela Urdaneta cez jazero Maracaibo má takmer totožnú konštrukciu ako janovský viadukt.

Konštrukciou s prepätým betónom chcel Morandi najmä ušetriť náklady na opravy.

Len dva roky po dokončení však venezuelský most poškodil náraz tankera. Ten zničil jeden z podporných pilierov a zapríčinil smrť siedmich ľudí.

Morandiho mosty sú známe malým počtom podpier. Aj keď sú vizuálne zaujímavé, podľa odborníka na konštrukciu mostov Leonarda Fernandeza Troyana sú menej ekonomické – čo je v rozpore s tým, čo tvrdí samotný architekt.

SkryťVypnúť reklamu

Príčinu kolapsu mosta v Janove budú úrady vyšetrovať. V čase zrútenia mosta zúrila v Janove silná búrka s dažďom. Podľa agentúry ANSA mohol do mosta udrieť aj blesk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 239
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 930
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 003
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 498
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 746
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 536
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 190
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 749
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hasenie požiaru v juhokórejskej provincii Uiseong.

Za posledný mesiac ide o druhý prípad úmrtia pilota pri hasení.


TASR
Spadnutá konštrukcia na hudobnom festivale AX Ceremonia v parku Bicentenario v Mexico City.

Organizátori použili žeriavy, ktoré neprešli schválením.


TASR
Následky búrky pri meste Little Rock v Arkansase.

Zahynulo už najmenej 16 ľudí.


TASR
Bývalí príslušníci ozbrojených síl Konžskej demokratickej republiky a policajti, ktorí sa údajne vzdali povstalcom M23 v meste Goma.

Zdroj označil úvodné kolo rozhovorov koncom marca za pozitívne.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu