Staval mosty po celom svete, ten v Janove neustále opravovali

Most talianskeho inžiniera mal problémy aj vo Venezuele.

Trosky Morandiho mosta v Janove. (Zdroj: TASR/AP)

JANOV, BRATISLAVA. Ak by ste prechádzali cez rušné talianske prístavné mesto Janov a nemierili ste do centra, s veľkou pravdepodobnosťou by vaša cesta viedla aj cez diaľničný Morandiho most.

Článok pokračuje pod video reklamou

Časť viac ako kilometer dlhého mosta tiahnuceho sa 45 metrov nad mestom sa v utorok pred obedom zrútila spolu s desiatkami áut. Úrady hovoria o najmenej jedenástich obetiach.

Známy most v prístave so 600-tisíc obyvateľmi mal problémy už aj v minulosti – pre nezvyčajnú konštrukciu ho takmer neustále opravovali.

Janovský Brooklyn Bridge

Morandiho most patrí medzi vyťažené dopravné ťahy v prístavnom meste – tiahne sa tiež ponad frekventovanú železnicu.

Ešte v roku 1967 ho dokončil taliansky inžinier Riccardo Morandi, mnohí tak viadukt známy ako Polcevera nazývajú jeho menom. Hoci sa naň veľmi nepodobá, ľudia ho prirovnávajú aj k Brooklynskému mostu v New Yorku.

Morandiho viadukt mal od začiatku niekoľko problematických aspektov.

Antonio Brencich, inžinier

Najvýraznejším bodom diaľničného mosta dlhého 1182 metrov sú tri 90 metrov vysoké železobetónové nosníky v tvare A.

Kým nosníky sú z obyčajného železobetónu, plochu mosta tvoril predpätý železobetón, píše web Il Fatto Quotidiano. Práve jeden z nosníkov sa podľa talianskych médií zrútil.

Odkedy most do prevádzky uviedol vtedajší taliansky prezident Giuseppe Saragat, stavbu mnohokrát spevňovali a prerábali.

„Morandiho viadukt mal od začiatku niekoľko problematických aspektov, okrem nárastu odhadovaných stavebných nákladov,“ povedal v roku 2016 podľa webu Il Sole 24 Ore inžinier z Janovskej univerzity Antonio Brencich. "Je to zlyhanie inžinierstva, musíme ho nahradiť," napísal Brencich.

Problematické boli najmä veľké rozdiely medzi jednotlivými časťami vozovky, ktoré sa podarilo vyrovnať až po niekoľkých opravách.

V posledných rokoch sa začalo hovoriť aj o zbúraní viaduktu – náklady na opravy už v deväťdesiatych rokoch prekročili náklady na jeho konštrukciu. V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch napríklad na moste menili podporné káble.

Brencich preto svojho kolegu Morandiho kritizuje aj za nesprávne výpočty. Morandi podľa neho nepočítal s deformáciou konštrukcie po rokoch používania.

Poškodil ho tanker

Riccardo Morandi využíval podobnú konštrukciu mostov aj pri iných svojich projektoch. Podobné mosty postavil napríklad v Líbyi, v Kolumbii či vo Venezuele.

Práve viac ako osem kilometrov dlhý venezuelský Most generála Rafaela Urdaneta cez jazero Maracaibo má takmer totožnú konštrukciu ako janovský viadukt.

Konštrukciou s prepätým betónom chcel Morandi najmä ušetriť náklady na opravy.

Len dva roky po dokončení však venezuelský most poškodil náraz tankera. Ten zničil jeden z podporných pilierov a zapríčinil smrť siedmich ľudí.

Morandiho mosty sú známe malým počtom podpier. Aj keď sú vizuálne zaujímavé, podľa odborníka na konštrukciu mostov Leonarda Fernandeza Troyana sú menej ekonomické – čo je v rozpore s tým, čo tvrdí samotný architekt.

Príčinu kolapsu mosta v Janove budú úrady vyšetrovať. V čase zrútenia mosta zúrila v Janove silná búrka s dažďom. Podľa agentúry ANSA mohol do mosta udrieť aj blesk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 041
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 16 223
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 983
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 596
  5. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 7 074
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 361
  7. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 6 173
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 5 487
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 3 646
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 2 940

Téma: Pád mosta v Janove


Hlavné správy zo Sme.sk

ROZHOVOR S DAVIDOM ENGELSOM - FÓRUM

Belgický historik: Čaká nás čo Rimanov v prvom storočí pred Kristom

Tvrdí, že spoločenské nepokoje privedú k vláde autoritárske režimy.

Neprehliadnite tiež

Trump sa neplánuje náhliť s dohodou s KĽDR

Trump podotkol, že KĽDR dlho nevykonala testy balistických rakiet alebo jadrových zbraní.

Počet obetí nehody trajektu v Tanzánii stúpol na takmer stopäťdesiat

K nešťastiu došlo vo štvrtok medzi ostrovmi Ukara a Ukerew neďaleko prístavu.

Na juhu Mexika zavraždili novinára, písal o korupcii

Tento rok zabili v Mexiku najmenej desať novinárov.

Ozbrojenci zabili na vojenskej prehliadke v Iráne viac ako dvadsať ľudí

Iránsky minister zahraničia obvinil z útoku štáty v regióne a ich "amerických pánov".

Pavúky vytvorili na pobreží v Grécku gigantickú pavučinu

Lepkavé biele pavučinové pokrývky sa ťahajú po pobreží Etolika niekoľko stoviek metrov.