WASHINGTON. Prosperita prináša ďalšiu prosperitu. Na globálnej úrovni ekonómovia a historici ukázali, že miesta, ktorým sa darilo pred sto, 500 aj tisíc rokmi, sú väčšinou ekonomicky úspešnejšie aj dnes.
Čo je však za tým? Neviem presne povedať, vďaka čomu ekonomická aktivita prežíva viac ako tisícročie. Môže za to bohatstvo vládnej dynastie? Alebo skôr ide o koncentráciu a posúvanie vedomostí vďaka školám či knižniciam? Akú úlohu zohráva vojenská sila?
Tím dánskych ekonómov nedávno prišiel s veľmi dobre vyargumentovanou hypotézou, ktorá upriamuje pozornosť na často prehliadaný faktor ekonomického rozvoja v Európe – cesty, ktoré ešte pred dvomi tisícročiami postavili starovekí Rimania.
Ukázali, že hustota starých rímskych ciest na konkrétnom území v Európe je v silnej korelácii so súčasnou prosperitou.
Znakom prosperity je v ich výskume hustota súčasnej siete ciest, hustota obyvateľstva a množstvo umelého svetla v noci na satelitných snímkach.
Ich dáta ukazujú, že investície do budovania infraštruktúry sú cestou k dlhodobej prosperite.
Cesty boli veľkými projektmi

Carl-Juhal Dalgaard z Kodanskej univerzity a jeho kolegovia najprv získali databázu hlavných ciest z rímskej éry, ktorú zostavili na Harvardovej univerzite pod názvom Digitálny atlas rímskej a stredovekej civilizácie.
Aj na súčasné pomery boli rímske cesty veľkými infraštruktúrnymi projektmi. Skladali sa z niekoľkých vrstiev vrátane kameňov, štrku, piesku, na ktoré sa ukladali veľké kamenné dosky.
Na vrchole impéria v roku 117 mali Rimania podľa odborníkov viac ako 80-tisíc kilometrov ciest v Európe, na Blízkom východe a v severnej Afrike. Mnohé z nich vydržali do súčasnosti.
Dalgaard s kolegami premietol mapu starých rímskych ciest na satelitné zábery, ktoré zobrazujú umelé osvetlenie v noci v roku 2010.
Ekonómovia tento faktor často využívajú na vyjadrenie ekonomickej aktivity – viac svetiel znamená väčší rozvoj.

Vzťah je najviac viditeľný vo Francúzsku. Je tam jasne vidieť, že antické cesty spájajú nielen najväčšie súčasné mestá ako Paríž a Lyon, ale tiež menšie centrá. Takmer každá križovatka starých ciest vo Francúzsku sa nachádza na osvetlenom mieste.
Aj keď je to významné odhalenie, pre vedeckú štúdiu v oblasti spoločenských vied to nestačí. A tak Dalgaard s kolegami išli o krok ďalej.