TOKIO, BRATISLAVA. V čase rannej špičky, krátko pred ôsmou hodinou 20. marca 1995, vošli piati členovia sekty do tokijského metra. Nabrúsenými hrotmi dáždnikov prepichli plastové tašky s jedovatým plynom sarin a ušli.
Plyn sa začal šíriť vo vagónoch. Pasažieri najprv kašľali, potom mali problémy s dýchaním, niektorým začala tiecť pena z úst. Dostávali kŕče priamo na sedadlách.

V čase, keď sa Japonsko spamätávalo z prírodnej katastrofy, zemetrasenia v Kóbe, zažilo ešte horšiu katastrofu. Za touto bol človek. Trinásť mŕtvych a viac ako sto zranených po dôkladne pripravenom útoku zmenilo japonskú spoločnosť, stratila pocit úplnej bezpečnosti. Doteraz ide o najhorší útok na japonskom území.
Za útokom bola sekta Óm Šinrikjó samozvaného guru Šóka Asaharu. V piatok siedmich členov sekty, vrátane Asaharu, za útok obesili.
Úspešný guru
Keby v sebe príbeh nemal takú tragédiu, išlo by o bežný príbeh gurua, akých bolo v 80. rokoch v Japonsku mnoho. Krajina vtedy zažívala ekonomický úspech, no Japonci hľadali alternatívu k materialistickej spoločnosti a začali vznikať nové náboženské smery.
Asahara, vlastným menom Čizuo Macumoto, vtedy zakladal školu jógy a od začiatku mal úspech. Na jedno oko nevidel vôbec, na druhé len čiastočne, no ľudí vedel upútať svojimi prejavmi. Hovoril, že v Himalájach dosiahol nirvánu, že vie levitovať. A že spoznal skutočnú pravdu.
V prejavoch spájal prvky rôznych náboženstiev. Na prvý pohľad bolo jeho učenie budhistické, no objavovali sa v ňom prvky hinduizmu aj kresťanstva. Navyše, Asahara obdivoval Adolfa Hitlera (možno preto sa neskôr dal na výrobu sarinu, ktorý vynašli nacisti) a hlásal, že medzi rokmi 1997 až 2000 nastane koniec sveta.
Jeho spúšťačom mal byť americký útok na Japonsko. Američanov označoval za pôvodcov všetkého zla, za súčasť slobodomurárskeho a židovského sprisahania. Nástrojmi tohto sprisahania mali byť sex a nezdravé jedlo z rýchleho občerstvenia.
Na tomto základe vznikla v roku 1987 sekta Óm šinrikjó.
Všetko pre sektu
Za fasádou duchovných prednášok si Asahara zvelaďoval svoj majetok od darov veriacich.
“Kontrola mysle je ako mágia, každý môže do tej pasce padnúť.
„
„Kontrola mysle je ako mágia, každý môže do tej pasce padnúť,“ povedal pred troma rokmi pre Japan Times bývalý člen sekty, ktorý z nej začiatkom 90. rokov vystúpil a presviedčal aj ďalších, aby odišli. „V Óm to vyzeralo, že každý má vlastnú vôľu, ale v skutočnosti ho k týmto rozhodnutiam dotlačili.“