BRATISLAVA. Keď bola Anne V. Coatesová (12.12. 1925 – 8.5.2018) dieťa, nemala dovolené chodiť do kina. Keď však ako tínedžerka videla adaptácie literárnych klasík ako Burlivé výšiny či Henrich V., ohromili ju natoľko, že sa rozhodla stať režisérkou.
Jej prvou a nakoniec aj celoživotnou láskou sa nakoniec stalo strihanie. Pracovala s veľkým množstvom slávnych režisérov ako David Lean alebo Clint Eastwood.
Od reštaurátorky k strihačke
Jej prvou prácou vo filmovej branži bolo reštaurovanie poškodených kópií náboženských filmov, ktoré sa premietali v kostoloch po Británii. V roku 1948 už pracovala ako asistentka v štúdiu Pinewood na filme Michaela Powella a Emerica Pressburgera Červene črievičky.
„Spoznala som úžasné filmové strihačky, ktoré ma inšpirovali aby som začala strihať. Keď si však ľudia uvedomili aké kreatívne a zaujímavé môže strihanie byť, muži viac-menej vytlačili ženy,“ spomína Anne v rozhovore s Walterom Munchom pre web EditorsNet.
V čase, keď jej režisér David Lean ponúkol prácu na Lawrencovi z Arábie, k nej prišiel aj Stanley Kubrick, chcel aby strihala jeho film Lolita. Anne sa rozhodla pracovať s Leanom, čo sa ukázalo ako správna voľba – za strih Lawrenca z Arábie vyhrala v roku 1962 Oscara.
Digitál jej robil problémy
Prvý digitálny film, na ktorom pracovala bol Kongo v roku 1995. „Mali sme súkromných učiteľov, ale bolo to ako keď slepí vodia slepých,“ tvrdila.
Vzťah medzi strihačom a režisérom už podľa nej pri digitáloch nebol taký osobný.
Nikdy nechcela odísť do dôchodku – v roku 2015 editovala film Päťdesiat odtieňov šedej. V roku 2016 jej bola udelená Čestná cena Akadémie.