LONDÝN. Počet účtov na sociálnej sieti facebook, ku ktorým získala tajne prístup poradenská spoločnosť Cambridge Analytica (CA), bol oveľa vyšší než doteraz spomínaných 87 miliónov.
Vyplýva to z vyjadrenia bývalej riaditeľky podnikového rozvoja CA Brittany Kaiserovej a jej následnej výpovede pred výborom britského parlamentu. Tam mal v stredu vypovedať aj bývalý šéf CA Alexander Nix, ten ale oznámil, že nedorazí.
Je to oveľa horšie
Zatiaľ sa v súvislosti s analytickou firmou vedelo iba o získaní dát z facebooku prostredníctvom osobnostného kvízu psychológa Aleksandra Kogana. Kaiserová ale britským zákonodarcom vypovedala, že firma mala viacero podobných informačných zdrojov, informoval web denníka The Guardian.
Riaditeľ Cambridge Analytica: My sme vymysleli stratégiu Trumpa Čítajte"Nepoznám podrobnosti týchto dotazníkov alebo to, ako boli dáta získané a spracovávané. Ale myslím si, že je takmer isté, že počet užívateľov, ktorých dáta bola zneužité podobnými cestami ako v prípade Kogana, je oveľa vyššia ako 87 miliónov," povedala Kaiserová s tým, že súčasťou týchto aktivít boli okrem CA aj oddelené spoločnosti a kampane.
"Vo všeobecnosti viem o širokej škále dotazníkov, ktoré boli vytvorené CA alebo jej partnermi, obvykle s facebookovým prihlásením," uviedla Kaiserová v písomnom vyhlásení pre poslancov. Konkrétne potom na pôde parlamentu vymenovala dve aplikácie vyvinuté pre zber dát, o ktorých hovorila ako o "sexuálnom kompase" a "hudobnej verzii" kvízu.
Cieľom bolo získavanie dát
Na otázku predsedu výboru britského parlamentu pre kultúru, médiá a šport Damiana Collinsa, či bolo účelom kvízov cez prihlásenie užívateľov prostredníctvom facebooku získavať dáta o profiloch, odpovedala Kaiserová: "Domnievam sa, že v prvom rade bolo cieľom kvízov toto, áno."
Škandál okolo praktík Cambridge Analytica vypukol pred mesiacom, keď The Guardian spoločne s denníkom The New York Times zverejnili výpoveď bývalého analytika CA Christophera Wylieho.
Pôvodne sa hovorilo o nečestnom prístupe k asi 50 miliónom profilov, na začiatku apríla potom facebook informoval, že zasiahnutých bolo až 87 miliónov účtov. Cambridge Analytica sa špecializovala na politický marketing založený na vyhodnocovaní veľkých objemov dát a pomáhala takto v predvolebnej kampani americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi alebo kampani za vystúpenie Británie z EÚ.