LONDÝN. Počet účtov na sociálnej sieti facebook, ku ktorým získala tajne prístup poradenská spoločnosť Cambridge Analytica (CA), bol oveľa vyšší než doteraz spomínaných 87 miliónov.
Vyplýva to z vyjadrenia bývalej riaditeľky podnikového rozvoja CA Brittany Kaiserovej a jej následnej výpovede pred výborom britského parlamentu. Tam mal v stredu vypovedať aj bývalý šéf CA Alexander Nix, ten ale oznámil, že nedorazí.
Je to oveľa horšie
Zatiaľ sa v súvislosti s analytickou firmou vedelo iba o získaní dát z facebooku prostredníctvom osobnostného kvízu psychológa Aleksandra Kogana. Kaiserová ale britským zákonodarcom vypovedala, že firma mala viacero podobných informačných zdrojov, informoval web denníka The Guardian.

"Nepoznám podrobnosti týchto dotazníkov alebo to, ako boli dáta získané a spracovávané. Ale myslím si, že je takmer isté, že počet užívateľov, ktorých dáta bola zneužité podobnými cestami ako v prípade Kogana, je oveľa vyššia ako 87 miliónov," povedala Kaiserová s tým, že súčasťou týchto aktivít boli okrem CA aj oddelené spoločnosti a kampane.
"Vo všeobecnosti viem o širokej škále dotazníkov, ktoré boli vytvorené CA alebo jej partnermi, obvykle s facebookovým prihlásením," uviedla Kaiserová v písomnom vyhlásení pre poslancov. Konkrétne potom na pôde parlamentu vymenovala dve aplikácie vyvinuté pre zber dát, o ktorých hovorila ako o "sexuálnom kompase" a "hudobnej verzii" kvízu.
Cieľom bolo získavanie dát
Na otázku predsedu výboru britského parlamentu pre kultúru, médiá a šport Damiana Collinsa, či bolo účelom kvízov cez prihlásenie užívateľov prostredníctvom facebooku získavať dáta o profiloch, odpovedala Kaiserová: "Domnievam sa, že v prvom rade bolo cieľom kvízov toto, áno."
Škandál okolo praktík Cambridge Analytica vypukol pred mesiacom, keď The Guardian spoločne s denníkom The New York Times zverejnili výpoveď bývalého analytika CA Christophera Wylieho.
Pôvodne sa hovorilo o nečestnom prístupe k asi 50 miliónom profilov, na začiatku apríla potom facebook informoval, že zasiahnutých bolo až 87 miliónov účtov. Cambridge Analytica sa špecializovala na politický marketing založený na vyhodnocovaní veľkých objemov dát a pomáhala takto v predvolebnej kampani americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi alebo kampani za vystúpenie Británie z EÚ.