LONDÝN, BRATISLAVA. Cambridge Analytica na prvý pohľad vyzerala ako ďalší z tisícoviek startupov z podhubia sociálnych sietí. Zbierala dáta na facebooku, aby mohla účinne cieliť internetovú reklamu. Nič prekvapivé.
Firmu si najímal nielen štáb Donalda Trumpa, ale aj kampaň za odchod Británie z EÚ. Teraz sa ukazuje, že cielená reklama bola postavená na pochybne získaných údajoch a mohla mať oveľa väčší vplyv, ako sa myslelo. Navyše na jej využívanie sa obchádzali zákony a Cambridge Analytica hovorila o vydieraní politikov.
Kauza teraz ohrozuje nielen samotnú firmu, ale aj sociálnu sieť facebooku, ktorá nedbanlivosťou nekalé správanie a narábanie s údajmi používateľov umožnila. Dostane sa pre kauzu najpopulárnejšia sociálna sieť do vážnych problémov a sú ohrozené aj vaše osobné údaje?
1. Prečo získavala spoločnosť dáta z facebooku?
Cambridge Analytica vznikla v roku 2013, aby poskytovala politikom aj firmám prieskumy správania zákazníkov či dáta o užívateľoch, ktoré sa využívali na cielenú reklamu.
Firma tak dokázala manipulovať napríklad možných voličov v prezidentských voľbách a sama priznáva, že manipulácia správania bola ich cieľom. Spoločnosť celkovo bez povolenia získala osobné údaje viac ako 50 miliónov ľudí.
2. Akým spôsobom zbierala dáta?
Celú kauzu naštartoval 28-ročný kanadský nadšenec dát a pracovník Cambridge Analytica Christopher Wylie. Tento whistleblower v pondelok pre denník Guardian opísal, akým spôsobom zbierali súkromné dáta užívateľov facebooku. „Mali na facebooku aplikáciu, ktorá mala špeciálne povolenie získavať dáta nielen od osoby, ktorá ju používala alebo sa do nej pridala, ale zašla aj do siete všetkých priateľov a pozbierala aj ich dáta. Statusy, lajky, v niektorých prípadoch súkromné správy,“ hovorí Wylie.