MOSKVA. Za haváriou ruského lietadla spoločnosti Saratovské aerolínie, ktoré sa zrútilo v nedeľu pri Moskve, bola technická porucha a zároveň chyba pilota.
Na stroji Antonov An-148 mali zlyhať snímače rýchlosti, ktoré napokon spôsobili jeho prudký pád.
Snímače boli podľa predbežných zistení zamrznuté a mohla zlyhať aj údržba lietadla, informoval portál BBC.
Zlyhal pilot?
Podľa portálu Moscow Times je príčinou aj chyba pilota. Ten si nesprávne údaje, ktoré vysielali snímače, nevšimol a mal zabezpečiť ich rozmrazenie, prípadne zmenu rýchlosti.
Nedeľňajšia havária si vyžiadala až 71 obetí, nikto z ľudí na palube neprežil.
Lietadlo sa zrútilo k zemi o 14:27 miestneho času (12:27 SEČ), teda len šesť minút po štarte z moskovského letiska Domodedovo. Posádka nehlásila pred nehodou žiadne problémy.
Vyšetrovatelia už našli obe čierne skrinky a stále ich skúmajú.
Ako informovala agentúra Interfax, predbežnú príčinu nešťastia určili po analýze údajov, ktoré špecialisti získali z čiernych skriniek havarovaného lietadla, ako aj na základe skúmania podobných nehôd z minulosti.
Špecialisti predpokladajú, že "faktorom, ktorý zrejme viedol k vzniku mimoriadnej situácie, mohli byť odlišné údaje o rýchlosti letu na dvoch rôznych indikátoroch pilotov, čo súviselo s námrazou na (vonkajších) meračoch celkového tlaku". Námraza na nich sa vytvorila zrejme pre to, že nebol zapnutý systém ich ohrievania.
Pár minút po štarte
Táto mimoriadna situácia sa začala rozvíjať zhruba dve a pol minúty po štarte, keď bolo lietadlo vo výške 1300 metrov a letelo rýchlosťou 465-470 kilometrov za hodinu.
Po štarte z Moskvy lietadlo riadil autopilot. Piloti prevzali ručné riadenie, keď nastala kritická situácia.
Lietadlo sa zrútilo v podmoskovskej oblasti po šiestich minútach letu. Zahynulo všetkých 71 ľudí na palube.
Z pamäťových modulov čiernych skriniek sa expertom podarilo úspešne skopírovať všetky údaje, vrátane tých, ktoré sa týkajú posledného letu. Ide o údaje o priebehu letu i záznam diania v pilotnej kabíne.
Na mieste pádu lietadla sa končí zhromažďovanie trosiek. Na prevoz do Moskvy pripravujú nájdené fragmenty tiel obetí leteckého nešťastia. Z kráteru s hĺbkou 2,5 metra budú pomocou žeriavu vytiahnuté motory havarovaného stroja.