Paríž 15.marca (TASR) - V Paríži dnes otvorili 26. ročník Svetového salóna turizmu, na ktorom až do 18. marca 600 vystavovateľov ponúka produkty a služby z viac ako 150 lokalít cestovného ruchu. V rámci krajín strednej Európy je SR na veľtrhu zastúpená samostatnou expozíciou ako nová krajina cestovného ruchu. Možnosti jej turistického vyžitia propagujú Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR), agentúra Hepex, mesto Košice a cestovné kancelárie Velestúr a Satur.
Slovenský stánok dnes navštívil aj splnomocnený a mimoriadny veľvyslanec SR vo Francúzsku Vladimír Valach v sprievode zástupcov kabinetu štátnej tajomníčky pre cestovný ruch Francúzska Michele Demessine.
Francúzski odborníci, ktorí vlani navštívili známe strediská cestovného ruchu na Slovensku, konštatovali, že "SR má značný turistický potenciál", založený na kultúrnom dedičstve (hrady, zámky, kostoly, a iné), vidieckej a zelenej turistike (rybolov, poľovačky, horská turistika, cyklistika) i pomerne nízkej cene poskytovaných služieb (liečebné pobyty, oddychové rekreačné zariadenia). Priami účastníci výjazdu na Slovensko v hodnotiacej správe uviedli, že "propagácia turistických služieb SR v zahraničí je nedostatočná". Navyše, vo Francúzsku chýba slovenské informačné stredisko, ktoré by poskytovalo aktuálne údaje, najmä o ubytovacích a reštauračných kapacitách, programe v najnavštevovanejších turistických centrách a atrakciách turizmu.
O zriadenie informačných stredísk či zastúpení Slovenska v zahraničí sa snaží SACR, ktorú zastrešuje Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. Z ich iniciatívy a finančnej podpory už funguje zastúpenie agentúry v Prahe, ale uvažuje sa aj zriadení podobného inštitútu v Budapešti, Poľsku a Nemecku. Agentúra poskytuje všeobecné informácie o Slovensku s dôrazom na regionálnu i tematickú turistiku, vydáva turistické brožúry, organizuje propagačné cesty a programy pre zahraničných novinárov v intenciách plánu rozvoja cestovného ruchu v SR.
Mesto Košice, ktoré má s Francúzskom stále užšie vzťahy, sa na salóne v Paríži prezentuje prvýkrát. Ponúka dokumentačné materiály o meste, historické i súčasné pohľadnice, kalendáre, zoznam ubytovacích kapacít s odkazom na e-mailové stránky košického informačného centra. Potenciálnym návštevníkom z Francúzska odporúča spoznať kultúrne pamiatky a absolvovať výjazdy do okolia mesta, účasť na oslavách Dňa mesta Košice, ktoré sa už tradične konajú od 1. do 7. mája.
Kompletný zoznam ubytovacích zariadení poskytuje agentúra Hepex, ktorá monitoruje až 95 % zariadení tohto typu, prevádzkovaných v SR. Okrem už 9. vydania knižnej publikácie si návštevníci salónu môžu odniesť i CD. Podľa štatistík si internetové stránky Hepexu denne prezerá až 1 000 osôb.
V rámci prezentácie cestovných agentúr Velestúr a Satur v Paríži návštevníkov zrejme zaujme fakt, že Velestúr sa orientuje priamo na frankofónne krajiny. V ponuke jeho produktov figuruje aj pešia a vidiecka turistika, poľovníctvo a detský tábor s historickou tematikou a francúzskymi lektormi. Satur, ktorý sa rovnako ako Košice uchádza o priazeň návštevníkov prvý raz, má už svoje zastúpenia v Budapešti, Viedni, Berlíne, Prahe i Karlových Varoch.
* spolupracovníčka TASR Lýdia Riboustová ku we gl