SME

Zeman zvíťazil vďaka mobilizácii nevoličov z prvého kola, tvrdí prieskum

Drahoš doplatil na fakt, že asi pätina voličov kandidátov podporujúcich ho po prvom kole, v druhom kole nevolila.

Staronový český prezident Miloš Zeman.Staronový český prezident Miloš Zeman. (Zdroj: TASR/AP)

PRAHA. Staronový český prezident Miloš Zeman dokázal pred rozhodujúcim druhým kolom voľby hlavy štátu zmobilizovať časť občanov, ktorí sa nezúčastnili na voľbách v prvom kole.

Naopak, Jiří Drahoš doplatil na fakt, že asi pätina voličov kandidátov podporujúcich ho po prvom kole, v druhom kole jednoducho nevolila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to z prieskumu agentúry Median, o ktorého záveroch informoval v nedeľu internetový server Novinky.cz.

Oslovil voličov spred piatich rokov

Podľa rovnakého zdroja Miloša Zemana podporilo aj v druhom kole okolo 90 percent jeho voličov z prvého kola.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše však prezident dokázal v ostatnom týždni kampane zmobilizovať i niektorých svojich voličov spred piatich rokov - neúčastníkov prvého kola.

Okolo 20-25 percent z nich prišlo do volebných miestností a podporilo úradujúcu hlavu štátu.

Bývalý predseda Akadémie vied ČR Jiří Drahoš naopak získal iba okolo dvoch tretín voličov Pavla Fischera, Michala Horáčka a Marka Hilšera, teda neúspešných kandidátov z prvého kola, ktorí vyzvali svojich stúpencov, aby v druhom kole podporili práve Zemanovho vyzývateľa.

Volili ho menej vzdelaní

Prečítajte si tiež: Slušnosť nestačila. Česko si vybralo prezidenta, ktorého pozná Čítajte 

Miloša Zemana podporila väčšina voličov hnutia ANO, českomoravských komunistov z KSČM, Slobody a priamej demokracie (SPD) i Českej strany sociálnodemokratickej (ČSSD).

Hlasy dostal aj asi od štvrtiny občanov, ktorí nevolili pri parlamentných voľbách.

SkryťVypnúť reklamu

Naopak, stúpenci iných politických strán mu dali iba 15 percent hlasov.

Zeman sa tešil podpore občanov nad 50 rokov bez stredoškolského vzdelania, v závere kampane však oslovil aj mladšie ročníky bez maturity.

Do prieskumu verejnej mienky sa v dňoch 22.-27. januára zapojilo viac ako 1100 respondentov.

Česká republika

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 139
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 101
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 445
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 224
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 102
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 523
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 165
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 904
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu