LONDÝN. Na budúci rok majú odísť z Európskej únie, v Európe chcú však zotrvať. Británia napriek brexitu premýšľa o megalomanskom projekte, ktorý by mal fyzicky spojiť jej územie s kontinentálnou Európou.
Už teraz medzi Britskými ostrovmi a zvyškom Európy existuje priame podzemné železničné spojenie, cesta však chýba. Britský minister zahraničia Boris Johnson to chce zmeniť – jeho krajinu má s Francúzskom prvýkrát v histórii spojiť cestný most.
Macron: Poďme do toho!
“Je šialené, že dve ekonomické mocnosti spája jediná železnica.
„
Johnson predostrel nápad na spoločnom summite s francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom. „Je šialené, že dve ekonomické mocnosti spája jediná železnica,“ cituje ho Daily Telegraph.
Macron údajne reagoval: „Poďme do toho!“
Nie je jasné, koľko by prvý cestný most medzi oboma krajinami stál, dokonca ani to, koľko by meral. Britská pevnina je od tej francúzskej v najbližšom bode vzdialená 33 kilometrov, v tom najvzdialenejšom až 240.
Zatiaľ len nápad, nič viac
Most, ak by vznikol, by spájal by francúzsky prístav Calais s britským Doverom.
Na svete existujú aj dlhšie morské mosty, napríklad v Japonsku postavili jeden, ktorý meria až 55 kilometrov. Ten britsko-francúzsky, ktorý by pretínal kanál La Manche, by však patril k najdlhším tohto druhu na svete. Železničný tunel pod kanálom meria 50,45 kilometra.
Konkrétny projekt zatiaľ Briti nemajú. Čelili by však obrovským technickým prekážkam. Kanál La Manche je totiž najrušnejšou morskou trasou na svete a most by musel byť dostatočne vysoký na to, aby ním vedeli preplávať aj obrovské lode.
Jeden neúspešný mostný projekt má pritom už Johnson za sebou. Ešte ako starosta Londýna rozhodol o postavení ďalšieho mosta cez rieku Temža. Jeho nástupca na čele radnice Sadiq Khan však projekt zrušil. Daňových poplatníkov stál projekt aj tak 37 miliónov libier, v prepočte viac ako 41 miliónov eur.