TOKIO. Japonské železnice testujú vlak, ktorý z reproduktorov vysiela nahrávku štekajúceho psa i zvuky jeleňa. Cieľom je predísť zrážkam s vysokou zverou na železnici.
Informoval o tom spravodajský server BBC News s odvolaním sa na miestne médiá.
Štekajúci vlak
Vedci železničného výskumného ústavu RTRI uviedli, že trojsekundový zvuk, ktorý vydáva jeleň, pritiahne pozornosť zvieraťa a následne 20-sekundový štekot psa ho prinúti utiecť.

Podľa expertov RTRI bol vlak s reproduktorom testovaný v neskorých večerných hodinách, keď vysoká zver najčastejšie prichádza ku koľajisku.
Počet kusov zvierat spozorovaných pri trati sa znížil o polovicu, tvrdia vedci.
Pokiaľ sa opatrenie bude aj naďalej ukazovať ako účinné, plánujú japonské železnice umiestniť ku koľajniciam tiež statické zariadenia v miestach, kam zver prichádza pravidelne.
„Tieto zvuky ale nebudú vysielané v miestach, kde žijú ľudia,“ uistili zástupcovia železníc.
Jelene a srny prichádzajú k železničným tratiam okrem iného aj preto, že si olizovaním železničných pilín, ktoré vznikajú pri prejazde vlaku, dopĺňajú zásoby železa, píše spravodajský server BBC News.
Japonské železnice v minulosti experimentovali napríklad s použitím Ievieho trusu na koľajniciach, ktorých zápach mal vysokú zver odohnať. Podľa BBC to ale nebolo príliš efektívne, pretože výkaly zmýval dážď.
Ultrazvukové vlny
Väčšiu nádej na úspech má zrejme nápad jedného zo zamestnancov železníc, ktorý navrhol používať na kontrolu miest, kde vysoká zver prechádza trať, ultrazvukové vlny.
Zariadenie umožňuje zvieratám prístup na koľajnice iba vtedy, keď cez miesto neprechádzajú žiadne vlaky.
Japonské ministerstvo dopravy v roku 2016 zaznamenalo rekordných 613 prípadov zrážok vlakov s vysokou zverou a ďalšími divoko žijúcimi zvieratami. Každý z incidentov spôsobil minimálne polhodinové meškanie vlakov.
Štekajúci klaksón ale nie je prvým nápadom, ako využiť k odháňaniu jeleňov od železnice psov. Lanovka v prefektúre Nara v centrálnej časti krajiny má napríklad vagóny v podobe psov a mačiek, píše server BBC News.