BERLÍN. Na juhu Nemecka slávnostne sprevádzkovali novú lanovku na tunajšiu najvyššiu horu Zugspitze. Stavba za 50 miliónov eur, ktorá sa plánovala a stavala šesť rokov, sa pýši hneď niekoľkými superlatívmi.
Do rekordných tabuliek sa lanovka, ktorá nahradí svoju zhruba 50 rokov starú predchodkyňu, zapíše tým, že prekonáva najväčší celkový výškový rozdiel, ktorý je 1 945 metrov, a tiež najdlhší úsek bez podpory, ktorý od nosníka až k hornej stanici meria 3 213 metrov.
Rekordný je aj jeden z oceľových nosníkov lanovky, ktorý je vysoký 127 metrov.
Komplikácie
Projekt bol inžinierskym orieškom. Zhruba tri roky sa plánoval a rovnaký čas staval. Iba na nosník, ktorý má lanovka na rozdiel od svojej predchodkyne iba jeden, bolo použitých 1 100 rôznych dielov a 9 500 skrutiek.
Stavbu pravidelne komplikovalo aj počasie, o čom svedčia dni, kedy bolo nutné najprv dve hodiny odpratávať sneh, než sa s ňou mohlo začať. Viacero robotníkov tiež vo vysokej nadmorskej výške trpelo bolesťami hlavy a rýchlejšie podliehala únave.
Aj napriek komplikáciám sa nakoniec stavbu podarilo zdarne dotiahnuť do konca, a nová lanovka tak nahradila predchodkyňu, ktorá tento rok v apríli po takmer 55 rokoch ukončila svoju prevádzku, počas ktorej na vrchol najvyššej nemeckej hory dopravila okolo 21,3 milióna pasažierov.
Veľký záujem
Práve veľký záujem turistov o návštevu Zugspitze bol jedným z dôvodov stavby novej lanovky.
Dvojica jej kabín, ktoré sú z veľkej časti presklené, a ponúkajú tak panoramatický výhľad na jazero Eibsee aj okolité alpské vrcholky, každú hodinu na vrchol hory dopraví až 580 cestujúcich. Jej predchodkyňa ich za rovnaký čas zvládala prepraviť len 240.
Prevádzkovatelia preto veria, že vďaka novej lanovke odpadnú rady, ktoré sa v údolnej stanici pravidelne tvorili. Ročný počet návštevníkov Zugspitze by podľa odhadov mal ale stúpnuť len o zhruba 50-tisíc na celkových 600-tisíc. Lístok pre cestu tam aj späť stojí pre dospelého 45 eur. Pre verejnosť lanovku otvoria v piatok.