BRATISLAVA. Poliaci po viac ako šiestich rokoch uzavreli vyšetrovanie pristátia letu číslo 16 poľských aeroliniek LOT, ktoré koncom októbra 2011 pristálo na letisku vo Varšave bez funkčného podvozku.
Informáciu priniesol portál lidovky.cz.
Problémy s podvozkom
Krátko po vzlietnutí letu číslo 16 poľských aeroliniek LOT z New Yorku do Varšavy sa objavil problém.
Prístroje v kabíne Boeingu 767 ukazovali zlyhanie hydraulického systému. Piloti ostali pokojní, pretože lietadlo malo ďalšie dva záložné systémy.
Krátko pred plánovaným pristávaním na letisku vo Varšave sa znovu objavili problémy. Prístroje v kokpite ukazovali, že vysúvanie podvozku 120-tonového lietadla zlyhalo.
Bez funkčného podvozku však nemá lietadlo žiadne brzdy. Pristávanie bez neho by bolo veľmi riskantné. Trenie o pristávaciu dráhu mohlo spôsobiť požiar.
Pristál bez podvozku
Stroj začal krúžiť okolo Varšavy a piloti spolu s personálom na letisku sa snažili prísť na to, čo sa vlastne stalo.
Personál vyzval cestujúcich, aby si zapli bezpečnostné pásy. Kapitán pripravoval lietadlo na núdzové pristátie.
Zábery pristávania obleteli celý svet. Kapitán Tadeusz Wrona predviedol dokonalý pristávací manéver. Nikomu na palube sa nič vážne nestalo. Lietadlo však museli zošrotovať.
Kapitána prirovnávali k Chesley Sullenbergerovi, ktorý v roku 2009 pristál na rieke Hudson v New Yorku, keď lietadlu zlyhali motory.
Vypnutá poistka
Po viac ako šiestich rokoch poľskí vyšetrovatelia prípad uzatvorili. Hlavnou príčinou poruchy bola podľa nich zničená hadička hydraulickej kvapaliny, ktorá ovláda podvozkový systém.
Zničenie hadičky by ale podľa vyšetrovateľov nestačilo. Lietadlo má pre podobné prípady nezávislý systém núdzového vysunutia podvozku.
Elektrickému okruhu nezávislého systému ale z neznámeho dôvodu vypadla poistka. Tá sa nachádzala tesne nad podlahou v kokpite a personál lietadla ju mohol nohou nevedomky vypnúť.
K obnove celého systému stačilo, aby si to niekto všimol a znova ju zapol. Ak by v okruhu nenastal skrat, čo samotné vyšetrovanie nepotvrdilo, podvozok by sa vysunul.