
SAM WOOLEY sa zaoberá problematikou politických botov v internetových kampaniach. Na Slovensku sa zúčastnil na diskusnom fóre Chateau Béla organizácie Globsec. Pracuje ako výskumník v Oxford Internet Institute.
Keď si bežný užívateľ otvorí facebook, koľko percent z toho, čo vidí, vytvorili naprogramovaní boti a koľko živí ľudia?
"Na facebooku je znepokojujúce najmä to, že nik nevie, ako samotný facebook uprednostňuje rozličné typy obsahu.
Minulý rok pre politický tlak v súvislosti s voľbami sa facebook zbavil svojich kurátorov, ktorí mali na starosti obsah a ktorí sa v zásade starali o to, aby ľudia ako vy alebo ja dostali najrelevantnejší obsah. Teda taký, ktorý je relevantný aj pre našich priateľov.
Túto prácu facebook preniesol na algoritmy. Tie teraz zisťujú, čo je najpopulárnejšie a rozhodujú o tom, čo uvidíte. Takže často uvidíte hoaxy alebo falošné správy veľmi vysoko, pretože veľa ľudí sa o nich rozpráva.
Samozrejme, to neznamená, že sú dobrým zdrojom informácií. Ľudia by mali byť veľmi ostražití práve preto, že facebook na triedenie obsahu používa počítačový program namiesto toho, aby citlivo rozmýšľal, aké informácie ľuďom ponúknuť."
To neznamená, že facebook by mal obmedziť prístup k informáciám. Ale tvrdím, že by sa mali zamyslieť nad obmedzením falošných, škodlivých alebo šikanujúcich správ.
Ako to majú urobiť? Zbavili sa editorov a nahradili ich algoritmami. Bol to správny krok?
"Myslím si, že to nebol správny krok. Za každým algoritmom či botom je vždy nakoniec človek. Algoritmy sa učia od ľudí, preberajú od nich aj ich vlastné predsudky.
Sociálne médiá sa nás snažia presvedčiť, že za ich algoritmami je hotová mágia, že sa samy rozhodujú a že samotné spoločnosti nie sú za obsah priamo zodpovedné. Ale algoritmy majú vlastnosti nakódované od ľudí.

Myslím si, že ľudský dozor by mohol algoritmom zabrániť, aby sa sústreďovali na určité informácie čisto z pohľadu čísel, ale dokázali by určiť, či je konkrétna informácia dobrá, alebo zlá. Namiesto toho, aby takúto informáciu zmazali, môžu ju označiť a upozorniť užívateľov, že konkrétny článok môže byť klamlivý.
Zatiaľ sa spojili s firmami ako Associated Press alebo Snopes a chcú od nich, aby informácie triedili oni. Podľa mňa nie je fér, aby multimiliardové firmy za sociálnymi médiami prenášali zodpovednosť na iné, menšie firmy alebo na novinárov."
Takže by napríklad facebook mal dať dokopy vlastný tím editorov?
"Áno."
Ale to sú tisíce a tisíce ľudí v rôznych častiach sveta, rôznych jazykoch…
"Áno."
Keď sa pozerám na bežný facebookový obsah, dokážem voľným okom rozlíšiť bota?