Regionálne špecifiká informačnej vojny
- Ako sa na Slovensku propaganda vyhýba médiám, no dostáva sa do politiky.
- Kde sa dočítate, že maďarčina je základom všetkých jazykov a že Ježiš bol Maďar.
- Čo je to Gutenbergov moment.
Článok vznikol v rámci partnerstva denníka SME s Českým centrom pre investigatívnu žurnalistiku.
Projekt podporila nadácia Open Society Fund Praha.
Ruská propaganda sa posilňuje. Vyplýva to z podrobnej analýzy takzvaných alternatívnych webov v krajinách Visegrádskej štvorky. Skúmali sme obsah, zbierali, porovnávali a analyzovali metadáta, študovali sme sémantiku. Výsledok je jasný. Ruská propaganda postupne obsadila pozície v internetovom priestore od chvíle, keď vtedajší ukrajinský prezident Viktor Janukovyč odmietol podpísať asociačnú dohodu s Európskou úniou a začali sa takzvané euromajdanské protesty.
„A od toho momentu sa stabilne posilňuje, aspoň podľa našich predbežných výskumov niekoľkých miliónov článkov v českom, anglickom a nemeckom jazyku,“ hovorí František Vrabel z firmy Semantic Visions, ktorá sa dlhodobo zaoberá internetovými médiami a ich článkami z pohľadu veľkého objemu dát a sémantického rozboru.
Totožná matica, folklórne rozdiely
Všetky takzvané fake news alebo „alternatívne“ weby majú spoločnú stavbu. Ide o obashovú maticu, ktorá sa dá veľmi zjednodušene rozdeliť na štyri hlavné témy: geopolitika, životné prostredie, zdravie a diéta/strava. Do týchto štyroch kategórií sa zmestí všetko. Od click-baitových článkov o tom ako schudnúť 15 kilogramov za päť dní po konšpiračné teórie o chemtrails a ruskú záchranu Sýrie. Percentuálny pomer jednotlivých tém sa líši podľa krajiny a jazyka, v ktorom obsah webu vzniká.
Na Slovensku sa dezinformačná scéna výrazne zaktivizovala v čase konfliktu na Ukrajine a následne ju podporila migračná kríza. Články o imigrantoch sa ukázali najviac výbušnými a čitateľsky atraktívnymi. Vznikla asociácia nezávislých médií, v ktorej sa združuje niekoľko aktívnych konšpiračných portálov. Inšpiráciu mohli získať v Česku, kde v júni 2014 takzvané alternatívne médiá založili Asociáciu nezávislých médií. Doménu zaregistroval Ondřej Geršl, prevádzkovateľ portálu AC24.
Produkcia týchto webov nepreniká do klasického spravodajstva, ale dostáva sa do politiky. Populárny poslanec Boris Kollár je napríklad známy tým, že zverejňuje hoaxy z alternatívnej scény. Politici Kotlebovej strany ĽSNS dostávajú štedrý priestor v médiách ako Slobodný vysielač. Vysokú korelácia medzi čitateľmi alternatívnych médií a voličmi populistických a extrémistických strán ako Sme rodina alebo ĽSNS potvrdili aj prieskumy verejnej mienky a analýzy facebookových lajkov.