Aký dosah mali české médiá na výsledky volieb do snemovne?
„Médiá majú vplyv, ale nie v tom zmysle, že by stáli za konkrétnou stranou a presvedčili by čitateľa, aby ju automaticky volil. Vplyv majú v tom, aké témy prinášajú a či sú to témy, ktoré prinášajú aj politické strany. Keď napríklad rozvíria antiutečeneckú hystériu a teroristické útoky, zaručia úspech Tomiovi Okamurovi, čo sa stalo v tomto roku.“
Okamura sa veľkým médiám vyhýbal, aké mu pomohli?
Leoš Kyša
Leoš Kyša okrem novinárskej profesie pôsobí ako spisovateľ sci-fi literatúry, za svoje diela dostal niekoľko cien. Teraz vedie web MediaHub.cz, ktorý spadá pod vydavateľstvo Mafra a teda do zvereneckého fondu Andreja Babiša.
„Napríklad Parlamentní listy. Tie vlastní senátor Ivo Valenta zo strany Súkromníci, ktorá kandidovala spolu s ODS. Jeho web tlačil témy proti utečencom tak silno, že v skutočnosti pomohol k lepšiemu výsledku Okamurovi a nie ODS. Už len tým, že mu dali priestor, ale najmä tým, že hystericky aktivizovali jeho voličov.“
Víťazný Andrej Babiš vlastní Mladú frontu Dnes aj Lidové noviny. Pomohlo mu to k víťazstvu?
„Médiá sa neovplyvňujú priamo, ale tak, že vyberáte ľudí s konkrétnymi postojmi. V MF Dnes je dôležitou postavou šéfredaktor Jaroslav Plesl, ktorý má svoj svetonázor bez ohľadu na Babiša. Podarilo sa mu ovplyvniť verejnú mienku útokmi na sociálnu demokraciu, ale nemyslím si, že to mal ako príkaz. Na Babišovo víťazstvo mali vplyv skôr malé médiá, ktoré boli voči nemu veľmi kritické, napríklad Echo24 a Forum24.“

Čím?
„Babiš v kampani opakoval, že sa proti nemu sprisahali staré štruktúry. Týmto sa bránil proti všetkému, nepoužíval fakty. Podľa jeho teórie sa proti nemu vedie hysterická kampaň a tieto médiá do toho presne zapadajú. Kedykoľvek mohol povedať, že zrazu vznikli dve protibabišovské médiá, kto vie, kto ich platí, sú prepojené na staré štruktúry... Snažili sa demaskovať Babiša ako nepriateľa, ale tou hysterickou kampaňou zapadali do Babišovho výkladu sveta.“
Ako sa teda mali zachovať?