PCHJONGJANG, BRATISLAVA. V čínskom Chun-Čchune kedysi obchod prekvital – predávali sa tu ryby, elektronika aj textil. Pomáhala tomu aj výhodná poloha. Do Ruska je to len pár kilometrov a do Severnej Kórey vedie most, po ktorom ešte pred pár týždňami denne prechádzali stovky ľudí.

V polovici augusta sa kamióny naložené najmä morskými plodmi prechádzajúce cez most zastavili. „Bolo to nečakané,“ hovorí pre New York Times Čang Süe-paj, čínsky veľkoobchodník. „Myslím si, že budem musieť vrátiť celý náklad morských plodov späť do Severnej Kórey – a čo je horšie, peniaze mi nevrátia,“ dodáva.
V strategickom Chun-Čchune asi najviac pocítili prvý tvrdší postup Číny voči svojmu susedovi a spojencovi. Po niekoľkých testoch rakiet sa aj Čína pridala k sankciám OSN a zakázala import železnej rudy, železa, olova, uhlia aj morských plodov z KĽDR. Obchody v meste sa dnes vyprázdnili, reštaurácie zatvorili a na uliciach sedia ľudia s ceduľkami so žiadosťou o prácu.
Čím tvrdšie však Čína pristupuje k severokórejskému režimu, tým viac sa situáciu snažia využiť obchodníci len pár kilometrov od kedysi rušného mosta. Ruské firmy tak začínajú byť dôvodom, prečo má KĽDR stále dostatok nerastných surovín.
Vezmú palivo a vypnú vysielače
Severokórejská nákladná loď Ma Du San nabrala 19. mája v ruskom Vladivostoku 545 ton lodného paliva od ruskej Independent Petroleum Company. Za cieľ cesty si podľa ruského prístavného informačného systému vybrala metropolu na juhu Číny Čan-ťiang.
“Hneď ako Čína odrezala dodávky paliva a plynu, videli sme, ako sa obrátili na Rusko.
„
Keď však loď plávala okolo severokórejských prístavov, vypla všetky vysielače a satelity ich tak nemohli sledovať.
Podobný systém podľa agentúry Reuters využíva v posledných mesiacoch čoraz viac lodí. Počas cesty jednoducho zmenia cieľovú destináciu alebo zmiznú z radarov, najmä vtedy, keď z ruského prístavu vezú palivo.