SALEM. Nevyberajú tam síce daň z bežného predaja, no od jesene bude Oregon prvým štátom USA s daňou z bicyklov. Nový zákon o doprave prešiel tamojším senátom a čaká na guvernérov podpis.
Každý, kto si kúpi bicykel za dvesto a viac dolárov, bude musieť zaplatiť spotrebnú daň 15 dolárov.
Zbytočné peniaze
Do rozpočtu oregonského ministerstva dopravy tak pribudne vyše milión dolárov ročne. Peniaze majú ísť na rozvoj a opravy cyklistických chodníkov.
Lobista zo skupiny, ktorá je proti dani z bicyklov, Gerik Kransky povedal pre portál OPB, že v cyklistickom priemysle nie je dostatok peňazí, aby daň skutočne prispela na rozvoj infraštruktúry pre nemotoristov.
Vodiči navyše podľa opravára bicyklov Caryho Adamsa často zaparkujú svoje autá na chodníku pre cyklistov, čím ich vytlačia späť na cestu.
Podiel cyklistov
Oregon sa pýši najväčším podielom ľudí, ktorí dochádzajú do práce na bicykli a aj najčistejším ovzduším v mestách.
V Portlande, najväčšom meste Oregonu, podľa údajov Amerického úradu pre sčítanie ľudí, jazdí do práce bicyklom okolo sedem percent obyvateľov.
Zakladateľ portálu BikePortland Jonathan Maus si myslí, že zdaňovať podľa neho najekologickejšiu a najlacnejšiu formu dopravy je nezmysel.
Senátor Lee Beyer, ktorý spolupracoval na tvorbe bicyklovej dane, uviedol pre web OPB, že cyklisti by mali prispievať do infraštruktúry rovnako ako motoristi.
Podľa webu Citylab platia za cesty všetci daňový poplatníci, nezávisle od toho či vlastnia auto alebo nie. Navyše, poškodenie ciest cyklistami je takmer nulové a niektorí ľudia tvrdia, že cyklisti vlastne cesty šetria, keďže z nich vytláčajú autá.
Škodlivá daň
Daň z bicyklov môže utíšiť hlasy volajúce po rovnosti príspevkov na infraštruktúru, no má aj svoju odvrátenú stránku. Riziko predstavuje najmä pre malých predajcov.
Niektorých ľudí môže od nákupu odradiť úplne a iných nasmerovať k veľkoobchodníkom, ktorí sú schopní predávať lacnejšie.
Pre motoristov je podľa Citylabu jednoduché obviňovať cyklistov z neplatenia svojho podielu na cesty, pretože vplyv áut je poväčšine skrytý.
Palivová daň pokrýva len časť z nákladov na údržbu ciest a ďalej sú tu dopady na životné prostredie či vplyv voľného parkovania na cenu nehnuteľností a tovarov.