TUNIS, BRATISLAVA. Ruiny rímskeho mesta Dukka v severnom Tunisku kedysi navštevovali davy turistov. K archeologickému nálezisku smerovali zájazdy z prímorských letovísk každý deň. Dnes tu počuť akurát bekot oviec, ktoré sa vedľa prázdneho areálu pasú.
„Je to hrozné, keď je tu také ticho,“ hovorí pre New York Times sprievodkyňa Mona Begauoiová. „Som rada, ak príde čo i len jedna skupina; niekedy to nie je ani jedna,“ hovorí. Aj keď sa destinácie ako Dukka snažia tuniské úrady propagovať, návrat turistov je pomalý.
Dva roky po teroristickom útoku v letovisku Súsa na tuniskom pobreží, keď islamista zabil 38 ľudí prevažne zo zahraničia, si mnohí turisti dovolenkové destinácie stále vyberajú opatrne. Útoky, politické nepokoje aj neúspešný puč ovplyvnili turizmus v Tunisku, Egypte aj v Turecku.
Pre krajiny znamená menej turistov výrazný výpadok financií. Situácia sa však na viacerých miestach upokojila a na pláže či k pamiatkam sa vracajú aj Slováci.

Turecký prázdny bazár
V obľúbenom hoteli nemeckej siete Steigenberger v tureckom Istanbule dnes funguje už len prázdna hotelová kaviareň. Ubytovať sa tu nedá. „Obsadenosť nebola až taká zlá. No klesajúce ceny za izbu pravdepodobne znížili zisk,“ hovorí pre magazín Nikkei Asian Review muž pracujúci v kaviarni.
“Teroristické útoky vo všeobecnosti negatívne ovplyvňujú záujem ľudí o cestovanie lietadlom, pričom podobné útoky môžu odradiť od lietania najmä tých ľudí, ktorí lietajú menej často.
„
Turecko bolo pred štyrmi rokmi druhou najobľúbenejšou destináciou Slovákov na letnú dovolenku po Chorvátsku. Na zájazdy tam vycestovalo v roku 2013 podľa Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr vyše 84-tisíc ľudí.
Dnes je situácia iná. Zahraničných turistov z Ruska najskôr odradilo napätie medzi krajinami a sankcie po zostrelení ruskej stíhačky pri Sýrii. Krajinu zasiahlo niekoľko teroristických útokov a pred rokom situáciu skomplikovala aj neúspešná minuloročná snaha o vojenský puč.
„Teroristické útoky vo všeobecnosti negatívne ovplyvňujú záujem ľudí o cestovanie lietadlom,“ hovorí pre SME Patrik Vas, marketingový špecialista spoločnosti Pelikán, ktorá predáva letenky aj zájazdy.
Bezpečnostné riziká pritom odrádzajú najmä tých, ktorí nelietajú často. Do krajiny tak minulý rok cestovalo o polovicu menej Slovákov ako rok predtým, tento rok očakáva Pelikán asi štvrtinový nárast.