PEKING/BRATISLAVA. Peking v roku 2019 plánuje otvoriť najväčšie dopravné letisko sveta, ktoré ročne vybaví sto miliónov cestujúcich. Letisko má pokryť čoraz väčšie nároky na rozkvitajúcu leteckú dopravu.
Okrem toho, že letisko bude rozlohou obrovské, obsahovať bude tiež prvky moderného štýlu a cestujúcim má poskytnúť kvalitné služby na vysokej úrovni.
Vzhľad terminálu navrhla zosnulá architektka Zaha Hadid a zaberať by mal plochu najmenej 700-tisíc metrov štvorcových.
Prepraví sto miliónov cestujúcich
V Číne ovládajú leteckú dopravu tri hlavné spoločnosti: spoločnosť Air China Ltd., ktorá ovláda Peking, China Eastern Airlines Corp., ktorá sa nachádza vo finančnom centre Šanghaja, a China Southern Airlines Co v Kantone. Na všetkých troch dopravcov má značný vplyv vláda.
Nové letisko má stáť asi 80 miliárd jüanov, čo je približne 10,4 miliardy eur, a jeho výstavbu schválili už v roku 2014. Malo by mať sedem vzletových a pristávacích dráh, uvádza portál Bloomberg.com.
Jedinou nevýhodou pre cestujúcich môže byť to, že letisko bude stáť približne 50 kilometrov južne od centra metropoly. Na presuny budú využívať vysokorýchlostný vlak alebo metro. Podobne vzdialené je napríklad aj rakúske letisko Schwechat od Bratislavy - po diaľnici sa dá cesta zvládnuť za pohodlnú polhodinu.
Peking sa vybudovaním ďalšieho letiska pripojí k vybranému zoznamu veľkých miest s dvoma alebo dokonca tromi medzinárodnými letiskami, ku ktorým patria Londýn, New York, Tokio a Paríž.
Na rozdiel od Pekingu však tieto letiská zvyčajne rozvíjajú doplnkové úlohy, napríklad medzinárodnú alebo medzikontinentálnu trasu, pričom druhé letisko sa zameriava na vnútroštátne alebo regionálne lety.
Loading
...
Dve najväčšie aerolinky
Do priestorov nového letiska sa presunú aj dve najväčšie čínske aerolinky. China Eastern Airlines a Southern Airlines odtiaľ budú odbavovať štyri pätiny všetkých svojich letov.
S prístupom k väčším počtom prevádzkových intervalov v Pekingu by spoločnosti China Southern a China Eastern mohli získať lepší prístup na lukratívne severoamerické trasy, zatiaľ čo ich partneri zo SkyTeamu získajú lepší prístup do čínskeho hlavného mesta.
„Spoločnosť China Eastern bude mať pozoruhodnú výhodu tým, že bude dopravcom v Šanghaji a Pekingu, pretože je geograficky lepšie umiestnená ako spojovací bod pre Európu a Severnú Ameriku,“ povedal Will Horton, analytik z centra pre letectvo v Hongkongu.
Okrem Pekingu bude letisko slúžiť aj pre provinciu Che-pej a prístav Tchien-ťin.
Loading
...
Preťažené súčasné letisko
Súčasné letisko v Pekingu je silno preťažené a lety často meškajú alebo ich musia úplne presúvať. Nachádza sa asi 32 kilometrov severovýchodne od centra Pekingu v okrese Čchao-jang.
„Denne musíme odmietať stovky letov, pretože nemáme dostatočné kapacity,“ hovorí pre Bloomberg Liu Xuesong, generálny riaditeľ spoločnosti Capital Airports Holding Co., prevádzkovateľ súčasného letiska v Pekingu. Letisko Capital sa považuje za druhé najväčšie na svete a s novým letiskom si rozdelí dopravcov aj cestujúcich.
„Do roku 2025 budú dve pekinské letiská ročne vybavovať 170 miliónov cestujúcich vrátane 25 miliónov na medzinárodných letoch,“ odhaduje Xuesong.
Najväčšie letisko na svete je momentálne v Atlante s 85 miliónmi cestujúcimi ročne.