LONDÝN, BRATISLAVA. Opustite Los Angeles ráno o siedmej, vychutnajte si operu v Sydney a pred polnocou ste naspäť doma. Vybavte si popoludňajšie stretnutia v Londýne, dajte si tam večeru a doma ešte stihnete deti uložiť do postele.
Aj na tieto slogany láka nová americká spoločnosť Boom zákazníkov – po niekoľkých rokoch totiž sľubuje návrat k nadzvukovým lietadlám.
Kým dnes trvá cesta z Londýna do New Yorku približne sedem hodín, pred tridsiatimi rokmi mohli majetnejší cestujúci túto vzdialenosť prekonať za tri hodiny. Legendárne lietadlá Concorde však z oblohy pred štrnástimi rokmi zmizli. Návratu k ére nadzvukového lietania však môžu brániť opätovné problémy.
Šampanské a rozbité okná
Keď z Londýna odlietali lietadlá Concorde, na parkoviskách v okolí letiska sa pre aerodynamický tresk rozozvučali alarmy takmer všetkých áut, niektorí sa sťažovali aj na prasknuté okná. Pravidelné cesty slávnymi lietadlami si pred dvadsiatimi rokmi mohlo dovoliť len stotisíc najbohatších ľudí sveta. Za spiatočnú cestu platili v deväťdesiatych rokoch niekedy viac ako 10-tisíc dolárov.
Nadzvukové lietadlo Boom
Porovnanie rýchlosti v Machovom čísle:
- bežné lietadlo - Ma 0,85
- Concorde - Ma 2,0
- Boom - Ma 2,2
Prehľad trás a cena jednosmernej letenky:
- New York - Londýn - 2500 dolárov - 3 hodiny 15 minút (pôvodne 7 hodín)
- San Francisco - Tokio - 3250 dolárov - 5 hodín a 30 minút (pôvodne 11 hodín)
- Sydney - Los Angeles - 3500 dolárov - 6 hodín 45 minút (pôvodne 8 hodín 15 minút)
„Bola to éra očarenia a dobrodružstva z lietania,“ opisovala pred rokom pre denník Independent lety na Concorde jeho niekoľkoročná pracovníčka Sally Armstrongová. Keď lietadlo dosiahlo rýchlosť Mach 2 (dvojnásobok rýchlosti zvuku), pasažieri na palube si pripíjali drahým šampanským.
Prvýkrát sa Concorde vzniesol v roku 1969, posledný komerčný let stroja z New Yorku na londýnske letisko Heathrow doletel v októbri 2003. Odvtedy sa spojenie neobnovilo. Popularitu lietadiel narušila aj tragédia z roku 2000, keď pri havárii spôsobenej odpadnutou súčiastkou iného stroja v Paríži zahynulo 109 ľudí na palube.
Americký startup Boom si verí, že dokáže úspech Concordu zopakovať. Cieliť chcú na majetných pasažierov, ktorí nemajú veľa času. „Aerolinky dychtia po niečom novom a inom, čo by pasažierom ponúkli,“ hovorí pre BBC šéf spoločnosti Boom Blake Scholl, ktorý projekt tento týždeň v Paríži predstavil.
Stroje Boom X-1 si už objednalo päť leteckých spoločností, prvou má byť Virgin Atlantic Airways biznismena Richarda Bransona.