súbor zostavený z 278 účinkujúcich. Dvojhodinové dielo, označované niektorými umelcami za geniálne vyjadrenie dvadsiateho storočia a ďalšími zasa za najspornejšiu z Bernsteinových skladieb, sa zaoberá stratou viery a končí sa demonštráciou túžby po nej. Hudobný jazyk, kombinujúci džez, muzikálový rock i klasiku, popiera žánrové hranice a dokresľuje konflikt dvoch svetov, keď podľa libreta partia z ulice vtrhne do katolíckeho kostola, v ktorom je nakoniec znesvätený oltár. Katolícky arcibiskup z Cincinnati síce v roku 1971 pri otvorení Kennedyho centra vo Washingtone premiéru Omše nevidel, ale v pastierskom liste vtedy svojim veriacim návštevu ďalších predstavení zakázal. Dirigent Caspar Richter, ktorý piatkové a sobotňajšie pražské uvedenie naštudoval, tvrdí, že dielo prináša podobné posolstvo ako Beethovenova Deviata symfónia. Tú sám Bernstein dirigoval na záverečnom koncerte festivalu Pražská jar v roku 1990. Na jeseň toho istého roka zomrel ako 72-ročný v USA.
Piatkovú premiéru Omše museli v Prahe polhodinu pred záverom ukončiť. Nie tak pre chladné a veterné počasie, ale predovšetkým preto, že dažďom navlhnuté elektrické spoje priamo ohrozovali život interpretov. Uviedol to Petr Rybín z agentúry Polymia. Na rozmernom pódiu v tvare amfiteátra pri Katedrále sv. Víta sa okrem sólistov, členov Štátnej filharmónie a Českého filharmonického zboru z Brna objavil Dychový orchester brnianskeho konzervatória, džezová i rocková sekcia Kryštofa Marka a chlapčenský zbor Pueri gaudentes. Hlavné roly boli obsadené zahraničnými spevákmi Richardom Morrisom a Frankom Odjidjom.