PARÍŽ, BRATISLAVA. Jedného videla ako neoliberálnu hrozbu, druhá bola pre ňu rasistka zosobňujúca narastajúci fašizmus vo francúzskej spoločnosti.
Podobné dilemy ako 27-ročná Léa Masséová z Orléans riešili v druhom kole prezidentských volieb milióny Francúzov. Emmanuel Macron ich ako pomerne neznáma tvár s bankárskou minulosťou nepresvedčil, Le Penová bola pre iných príliš extrémna.
„Verím v krajinu založenú na rovnosti a diverzite, preto som v prvom kole hlasovala za ľavičiara Mélenchona,“ hovorí pre SME Masséová. Od Le Penovej očakávala policajný štát, od Macrona zase elitárstvo. V druhom kole mala preto jasno. „Hodila som dnu neplatný hlas,“ dodáva.

Tretina Francúzov si nevybrala
“Jeden Francúz z troch si nevybral z týchto dvoch kandidátov. Na prezidentské voľby je to naozaj veľké číslo.
„
Až štyri milióny voličov zvolili tento prístup a do volebných urien hodili prázdne obálky. Namiesto toho, aby len zostali doma, zvolilo až deväť percent voličov protestný hlas.
„Ukázalo sa, že ak chcú voliči ukázať nesúhlas s ponukou, ktorú majú, radšej zvolia prázdny hlas akoby mali nevoliť,“ hovorí pre denník Le Monde politológ Jean-Yves Dormagen z univerzity v Montpellieri.
Spolu s rekordnou neúčasťou sa zo 46 miliónov voličov rozhodlo až 16 miliónov nehlasovať za žiadneho z dvoch kandidátov.
„Znamená to, že jeden Francúz z troch si nevybral z týchto dvoch kandidátov. Na prezidentské voľby je to naozaj veľké číslo,“ hovorí pre agentúru AFP politologička Anne Jadotová z Univerzity v Lorraine.
Aj keď vhodenie protestného hlasu je skôr symbolické, vo Francúzsku existuje aj hnutie, ktoré chce zmeniť volebný zákon. Vhodenie prázdnej obálky by sa tak muselo započítať ako jedna z možností vo voľbách.
Pred druhým kolom sa mnohí ľudia zmobilizovali - akurát opačným smerom. Na sociálnych sieťach kolovali výzvy s hashtagom #SansMoiLe7mai (7. máj bezo mňa), na 1. mája sa pochodovalo proti obom kandidátom.

Slabá podpora
Kým niektorí kandidáti z prvého kola sa postavili za Macrona alebo Le Penovú, iní odporúčanie nedali, čo tiež mohlo mať vplyv na rozhodovanie voličov.