Pracujú na Západe, no majú slovenský plat. Vodiči žijú mesiace v kamiónoch

Kamionisti z východnej Európy rozvážajúci nábytok z Ikey si podľa BBC nemôžu dovoliť život v krajinách, kde pracujú.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

KODAŇ, BRATISLAVA. Večere si varia vnútri kamiónov na dvojplatničke, jedlo majú napchaté v malých chladničkách a noci trávia v spacákoch v kabíne. Nemajú vodu ani toaletu. Vodiči kamiónov, ktorých zamestnávajú východoeurópske dopravné spoločnosti, totiž nemajú dosť peňazí na pokrytie nákladov na ubytovanie či stravu.

Reportéri BBC zistili, že niektorí kamionisti dostávajú menej ako tri eurá na hodinu, a to napriek tomu, že väčšinu času pracujú v západnej Európe.

Slovenský plat nestačí

Rumunského vodiča Emiliana podľa BBC platí slovenská pobočka nórskej prepravnej spoločnosti Bring. V západnej Európe rozváža najmä nábytok z Ikey, naposledy pracoval v Dánsku.

Prečítajte si tiež: Českých kamionistov pokutujú vo Francúzsku naďalej. Za nízke platy

Asi štyri mesiace ročne strávi spánkom, jedením aj umývaním sa v kamióne. Kým dánski vodiči by získali za túto prácu aspoň 2200 eur, Emilian domov donesie len 477 eur – hotel a stravu si aj napriek diétam 45 eurám na deň dovoliť nemôže.

„Cítim sa ako väzeň, ako vták v klietke,“ hovorí pre BBC. „Nie je to dobré pre vodičov, nie je to bezpečné ani pre ďalších ľudí na ceste... môže to viesť k spôsobeniu nehody,“ dodáva. Slovenský plat dostáva, aj keď na Slovensku nežije.

Niektoré krajiny EÚ vyžadujú, aby vodiči dostávali minimálnu mzdu „hostiteľského národa“, ak sú mimo domovskej krajiny. V praxi sa však toto nariadenie obchádza.

V niektorých krajinách preto dopravné spoločnosti riskujú – vodiči českých kamiónov dostali vo Francúzsku už najmenej 50 pokút za to, že ich mzda bola príliš nízka.

Dopravcovia sa podľa servera idnes.cz bránia, že nie je možné zabezpečiť pre kamionistov tie isté podmienky ako domácim šoférom. Každá krajina pritom vyžaduje iný počet hodín na oddych mimo vozidla (čo väčšina porušuje), Nemci chcú vidieť výplatné pásky a Francúzi požadujú prítomnosť zástupcu spoločnosti, ak chce firma do krajiny dovážať tovary.

Zarmútená Ikea

Mnohí vodiči sú podobne ako Emilian nútení variť si popri ceste, sušiť bielizeň v kamióne a za prácu dostávajú východoeurópske platy. Vodiči z Moldavska podľa BBC dostávajú mesačne len 150 eur.

Spoločnosť Ikea tvrdí, že výpovede vodičov berie veľmi seriózne a že ju svedectvá zarmútili. Odborárske združenia teraz tvrdia, že spoločnosť má dosť veľký vplyv na to, aby na spoločnosti dopravujúce ich nábytok zatlačila.

Európska únia teraz hovorí o novej smernici, ktorá by pravidlá zjednotila. Či však prinesie aj vyššie platy, je otázne a dohodnúť sa s dopravnými spoločnosťami nebude jednoduché.

Európska komisia už minulý rok podľa agentúry Reuters tlačila na to, aby povinnosť vyplácať minimálnu mzdu danej krajiny zrušili. Podľa nich to deformuje trh, keďže mnohé dopravné spoločnosti si nemôžu dovoliť vyplácať západoeurópske platy.

Slovenskí dopravcovia zatiaľ vodičom odkazujú, že dodržiavať pravidlá o oddychu mimo kamióna je ich povinnosťou. Rumunský vodič Emilian má však odkaz aj pre samotnú Ikeu: „Príďte a žite so mnou jeden týždeň. Jedzte, čo jem ja. Pozrite sa, čo sa v realite s našimi životmi deje,“ dodáva.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 477
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 886
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 141
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 282
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 400
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 895
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 853
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 807
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 726
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 444

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Svet

Premiérka Szydlová kritizovala europarlament za ohováranie Poliakov

Szydlová podľa vlastných slov odsudzuje extrémizmus.

Svet

Na ostrove Lesbos zvolali štrajk proti utečeneckej politike EÚ

Predstavitelia samosprávy na gréckom ostrove vyhlásili štrajk.

Svet

Vojak, ktorý ušiel z KĽDR, má črevá zamorené parazitmi

Stav postreleného severokórejského dezertéra je podľa lekárov stabilizovaný, no rany mu kontaminuje množstvo parazitov.