Pracujú na Západe, no majú slovenský plat. Vodiči žijú mesiace v kamiónoch

Kamionisti z východnej Európy rozvážajúci nábytok z Ikey si podľa BBC nemôžu dovoliť život v krajinách, kde pracujú.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

KODAŇ, BRATISLAVA. Večere si varia vnútri kamiónov na dvojplatničke, jedlo majú napchaté v malých chladničkách a noci trávia v spacákoch v kabíne. Nemajú vodu ani toaletu. Vodiči kamiónov, ktorých zamestnávajú východoeurópske dopravné spoločnosti, totiž nemajú dosť peňazí na pokrytie nákladov na ubytovanie či stravu.

Reportéri BBC zistili, že niektorí kamionisti dostávajú menej ako tri eurá na hodinu, a to napriek tomu, že väčšinu času pracujú v západnej Európe.

Slovenský plat nestačí

Rumunského vodiča Emiliana podľa BBC platí slovenská pobočka nórskej prepravnej spoločnosti Bring. V západnej Európe rozváža najmä nábytok z Ikey, naposledy pracoval v Dánsku.

Prečítajte si tiež: Českých kamionistov pokutujú vo Francúzsku naďalej. Za nízke platy

Asi štyri mesiace ročne strávi spánkom, jedením aj umývaním sa v kamióne. Kým dánski vodiči by získali za túto prácu aspoň 2200 eur, Emilian domov donesie len 477 eur – hotel a stravu si aj napriek diétam 45 eurám na deň dovoliť nemôže.

„Cítim sa ako väzeň, ako vták v klietke,“ hovorí pre BBC. „Nie je to dobré pre vodičov, nie je to bezpečné ani pre ďalších ľudí na ceste... môže to viesť k spôsobeniu nehody,“ dodáva. Slovenský plat dostáva, aj keď na Slovensku nežije.

Niektoré krajiny EÚ vyžadujú, aby vodiči dostávali minimálnu mzdu „hostiteľského národa“, ak sú mimo domovskej krajiny. V praxi sa však toto nariadenie obchádza.

V niektorých krajinách preto dopravné spoločnosti riskujú – vodiči českých kamiónov dostali vo Francúzsku už najmenej 50 pokút za to, že ich mzda bola príliš nízka.

Dopravcovia sa podľa servera idnes.cz bránia, že nie je možné zabezpečiť pre kamionistov tie isté podmienky ako domácim šoférom. Každá krajina pritom vyžaduje iný počet hodín na oddych mimo vozidla (čo väčšina porušuje), Nemci chcú vidieť výplatné pásky a Francúzi požadujú prítomnosť zástupcu spoločnosti, ak chce firma do krajiny dovážať tovary.

Zarmútená Ikea

Mnohí vodiči sú podobne ako Emilian nútení variť si popri ceste, sušiť bielizeň v kamióne a za prácu dostávajú východoeurópske platy. Vodiči z Moldavska podľa BBC dostávajú mesačne len 150 eur.

Spoločnosť Ikea tvrdí, že výpovede vodičov berie veľmi seriózne a že ju svedectvá zarmútili. Odborárske združenia teraz tvrdia, že spoločnosť má dosť veľký vplyv na to, aby na spoločnosti dopravujúce ich nábytok zatlačila.

Európska únia teraz hovorí o novej smernici, ktorá by pravidlá zjednotila. Či však prinesie aj vyššie platy, je otázne a dohodnúť sa s dopravnými spoločnosťami nebude jednoduché.

Európska komisia už minulý rok podľa agentúry Reuters tlačila na to, aby povinnosť vyplácať minimálnu mzdu danej krajiny zrušili. Podľa nich to deformuje trh, keďže mnohé dopravné spoločnosti si nemôžu dovoliť vyplácať západoeurópske platy.

Slovenskí dopravcovia zatiaľ vodičom odkazujú, že dodržiavať pravidlá o oddychu mimo kamióna je ich povinnosťou. Rumunský vodič Emilian má však odkaz aj pre samotnú Ikeu: „Príďte a žite so mnou jeden týždeň. Jedzte, čo jem ja. Pozrite sa, čo sa v realite s našimi životmi deje,“ dodáva.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 323
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 972
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 110
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 751
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 612
  7. Kam do tepla v januári? 1 971
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 792
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 615
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 975

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Pápež František navštívil v Peru oblasť zničenú záplavami

František odslúžil v meste Trujillo omšu, na ktorej sa zúčastnilo takmer 200-tisíc veriacich.

V Rumunsku protestovalo proti korupcii skoro 30-tisíc ľudí

Rumuni protestovali proti kontroverzným reformám.

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

Merkelová podporila plány na stretnutie zástupcov Únie a Turecka

Pracovné stretnutie má za cieľ zlepšiť vzťahy Bruselu a Ankary.

Pri požiari v indickej továrni zahynulo najmenej 17 ľudí

Požiar vypukol v továrni na výrobu zábavnej pyrotechniky v indickej metropole Naí Dillí.