KODAŇ, BRATISLAVA. Večere si varia vnútri kamiónov na dvojplatničke, jedlo majú napchaté v malých chladničkách a noci trávia v spacákoch v kabíne. Nemajú vodu ani toaletu. Vodiči kamiónov, ktorých zamestnávajú východoeurópske dopravné spoločnosti, totiž nemajú dosť peňazí na pokrytie nákladov na ubytovanie či stravu.
Reportéri BBC zistili, že niektorí kamionisti dostávajú menej ako tri eurá na hodinu, a to napriek tomu, že väčšinu času pracujú v západnej Európe.
Slovenský plat nestačí
Rumunského vodiča Emiliana podľa BBC platí slovenská pobočka nórskej prepravnej spoločnosti Bring. V západnej Európe rozváža najmä nábytok z Ikey, naposledy pracoval v Dánsku.

Asi štyri mesiace ročne strávi spánkom, jedením aj umývaním sa v kamióne. Kým dánski vodiči by získali za túto prácu aspoň 2200 eur, Emilian domov donesie len 477 eur – hotel a stravu si aj napriek diétam 45 eurám na deň dovoliť nemôže.
„Cítim sa ako väzeň, ako vták v klietke,“ hovorí pre BBC. „Nie je to dobré pre vodičov, nie je to bezpečné ani pre ďalších ľudí na ceste... môže to viesť k spôsobeniu nehody,“ dodáva. Slovenský plat dostáva, aj keď na Slovensku nežije.
Niektoré krajiny EÚ vyžadujú, aby vodiči dostávali minimálnu mzdu „hostiteľského národa“, ak sú mimo domovskej krajiny. V praxi sa však toto nariadenie obchádza.
V niektorých krajinách preto dopravné spoločnosti riskujú – vodiči českých kamiónov dostali vo Francúzsku už najmenej 50 pokút za to, že ich mzda bola príliš nízka.
Dopravcovia sa podľa servera idnes.cz bránia, že nie je možné zabezpečiť pre kamionistov tie isté podmienky ako domácim šoférom. Každá krajina pritom vyžaduje iný počet hodín na oddych mimo vozidla (čo väčšina porušuje), Nemci chcú vidieť výplatné pásky a Francúzi požadujú prítomnosť zástupcu spoločnosti, ak chce firma do krajiny dovážať tovary.
Loading
...
Zarmútená Ikea
Mnohí vodiči sú podobne ako Emilian nútení variť si popri ceste, sušiť bielizeň v kamióne a za prácu dostávajú východoeurópske platy. Vodiči z Moldavska podľa BBC dostávajú mesačne len 150 eur.
Spoločnosť Ikea tvrdí, že výpovede vodičov berie veľmi seriózne a že ju svedectvá zarmútili. Odborárske združenia teraz tvrdia, že spoločnosť má dosť veľký vplyv na to, aby na spoločnosti dopravujúce ich nábytok zatlačila.
Európska únia teraz hovorí o novej smernici, ktorá by pravidlá zjednotila. Či však prinesie aj vyššie platy, je otázne a dohodnúť sa s dopravnými spoločnosťami nebude jednoduché.
Európska komisia už minulý rok podľa agentúry Reuters tlačila na to, aby povinnosť vyplácať minimálnu mzdu danej krajiny zrušili. Podľa nich to deformuje trh, keďže mnohé dopravné spoločnosti si nemôžu dovoliť vyplácať západoeurópske platy.
Slovenskí dopravcovia zatiaľ vodičom odkazujú, že dodržiavať pravidlá o oddychu mimo kamióna je ich povinnosťou. Rumunský vodič Emilian má však odkaz aj pre samotnú Ikeu: „Príďte a žite so mnou jeden týždeň. Jedzte, čo jem ja. Pozrite sa, čo sa v realite s našimi životmi deje,“ dodáva.