Dôvera k médiám je v Česku rekordne nízka, neveria im mladí dospelí ani voliči ľavice

Výskumníci analyzovali prieskumy verejnej mienky z rokov 2004 a 2016.

(Zdroj: Ilustračné foto: TASR/Branislav Račko)

PRAHA/BRNO. Novinám a časopisom verí len tretina Čechov, televízii o dve percentá viac, rádiám 45 percent. Podľa štúdie Masarykovej univerzity v Brne vyčítajú čitatelia novinárom predovšetkým to, že sú príliš bulvárni - a takisto podplatiteľní. Informoval o tom vo štvrtok na svojom portáli Český rozhlas (ČRo).

V marci 2004 dve tretiny opýtaných Čechov agentúre CVVM uviedli, že veria tomu, čo vidia a počujú v televíznych správach.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dvojitá strata dôvery

Vlani v októbri odpovedala na túto otázku kladne iba tretina ľudí. Ostatné masmédiá strácajú dôveru verejnosti len o trochu pomalšie.

Príčiny poklesu dôvery hľadala Masarykova univerzita a venovala tomu štúdiu, ktorú zverejnili Václav Moravec, Marína Urbaníková a Jaromír Volek.

Podľa štúdie sú niektoré príčiny súčasnej krízy žurnalistiky jasné, niektoré odborníci "len tušia".

Jednotlivé prejavy úpadku žurnalistiky v čase jej najväčšej technologickej explózie súvisia s dvojitou stratou dôvery - klesá nielen dôvera verejnosti voči práci novinárov, respektíve spravodajských médií, ale súčasne narastá aj skepsa samotných novinárov voči súčasnému smerovaniu spravodajských médií, uvádza sa v štúdii.

Nízke vzdelanie

Výskumníci analyzovali prieskumy verejnej mienky z rokov 2004 a 2016. Podľa výsledkov nastal prudký pokles dôvery najmä u najmladšej sledovanej skupiny, teda u mladých dospelých vo veku 18 až 29 rokov. Pred 13 rokmi médiám neverilo 18 percent týchto mladých ľudí, vlani už nadpolovičná väčšina.

Nedôvera voči médiám sa čoraz častejšie spája s dvoma ďalšími faktormi: s nízkym vzdelaním a so "slabou konzumáciou", teda s tým, ako často respondenti skutočne sledujú nejaké médium.

V súčasnosti teda nedôverujú médiám konzumenti s najnižším formálnym vzdelaním, u nich narástla nedôvera najvýraznejšie - z 19 percent na 49 percent.

Vôbec najčastejšia je nedôvera voči médiám medzi nezamestnanými a nízkopríjmovými skupinami obyvateľstva. "Novinári pracujúci pre 'veľké médiá' sú vnímaní ako tí, čo stoja na strane úspešných ľudí," uvádza sa v štúdii.

Početnejší voliči ľavice

Nedôveru voči médiám majú podstatne častejšie voliči ľavice, ktorí sú zároveň v populácii mierne početnejší.

Novinári sú navyše vnímaní ako súčasť establishmentu. Avšak je tu aj ďalší pozorovaný jav: medzi samotnými novinármi je ľavicová politická orientácia pomerne zriedkavá, novinári sú skôr zástancami stredopravicovej liberálnej ideológie.

V českom verejnom mediálnom priestore teda stále trvá hodnotová asymetria. Ľavicovo orientovaní ľudia majú podľa štúdie pocit, že ich záujmy sú nedostatočne reprezentované, a logicky reagujú silnejšou nedôverou aj voči novinárskej profesii.

Nespokojnosť s očakávaniami

Českí novinári vynaložili veľa profesijných síl na podporu nového politického režimu, s ktorým podstatná časť žurnalistov spojila svoje kariéry aj životy.

Ich silné stotožnenie sa s budovaním pluralitnej demokracie sa však postupne začalo vzďaľovať od väčšinovej populácie, v ktorej narastala nespokojnosť z nerealizovaných očakávaní a nenaplnených sľubov.

Mediálni konzumenti vnímali novinárov v prvom ponovembrovom desaťročí ako ľudí, ktorých mali na svojej strane; potom sa však toto vnímanie zmenilo.

Najnovšie údaje ale ukazujú, že v posledných rokoch sa situácia vyrovnáva: od roku 2003 výrazne ubudlo novinárov, ktorí sa hlásia k pravici.

Nezávislí novinári

Respondenti odpovedali aj na otázku, ako si predstavujú typického novinára. A medzi negatívnymi prívlastkami uviedli bulvárnosť - tak označila žurnalistov takmer polovica populácie.

Takmer polovica obyvateľstva pokladá novinárov za nezávislých, teda oligarchizáciu českých médií nepovažujú Česi za ohrozenie novinárskej autonómie, napísali autori štúdie.

"Stabilný je aj podiel respondentov, ktorí vidia novinárov ako podplatiteľných. Je to stále druhý najnegatívnejší prívlastok spájaný s obrazom novinárov," dodali autori, ktorých citoval portál Českého rozhlasu.

Podľa výskumníkov je drastický prepad dôvery voči spravodajským médiám možné pozorovať aj v mnohých západných krajinách s rozvinutou demokraciou. Médiá a ich novinári tam strácajú pozíciu obhajcov ľudí v núdzi a pozíciu strážcov demokracie, uzavreli experti v štúdii.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 114
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 985
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 109
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 787
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 455
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 676
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 293
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 451
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 145
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 626

Téma: Zdravotné poisťovne


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

Neprehliadnite tiež

Trojročný chlapec utrpel v Británii vážne zranenia po útoku kyselinou

K útoku došlo v jednom z obchodov v nákupnom centre.

Zabráňte tragédiám migrantov, vyzval pápež medzinárodné spoločenstvo

Hlava katolíckej cirkvi vyjadrila bolesť v súvislosti s osudmi migrantov.

Znásilnená Indonézanka pôjde za interrupciu do väzenia

Tínedžerku znásilnil vlastný brat.

Pri nemeckej diaľnici našli skupinu migrantov s deťmi

Ilegálnych prisťahovalcov tam zanechal kamionista.

Británia by podľa nového ministra nemusela uhradiť záväzky voči Únii

Londýn by nemusel zaplatiť účet v prípade, že sa neuzavrie dohoda o obchode.