Rím 9. mája (TASR) - Právni zástupcovia príbuzných svetoznámeho talianskeho filmového režiséra Piera Paola Pasoliniho iniciovali 30 rokov po záhadnej vražde umelca obnovenie vyšetrovania prípadu.
Rímska prokuratúra kauzu opäť otvorí aj na základe najnovších vyhlásení Pina Pelosiho, niekdajšieho prostitúta, ktorý sa svojho času priznal k vražde Pasoliniho, ale po odpykaní si deväťročného trestu teraz akúkoľvek vinu poprel.
Pelosiho najnovšie vyhlásenie, zdá sa, potvrdzuje špekulácie, ktoré sa objavili na Apeninskom polostrove už v roku 1975 a v zmysle ktorých sa Pier Paolo Pasolini stal obeťou páchateľov z ultrapravicového prostredia.
Tí ho mohli pod zámienkou predaja odcudzenej kópie jeho posledného filmu Salo alebo 120 dní Sodomy vlákať do pasce, ktorá sa mu stala osudnou.
Znetvorené telesné pozostatky zavraždeného sa našli, mimochodom, na pobreží v Ostii neďaleko Ríma, kde mal Pino Pelosi podľa vlastných slov ubiť režiséra a spisovateľa na smrť 2. novembra 1975.
Vtedy 17-ročný mládenec, ktorého mnohí považujú iba za obetného baránka v prípade, ale iní zase priveľmi nedôverujú jeho novej, upravenej verzii, aj počas víkendu vo vysielaní televíznej stanice RAI 3 potvrdil, že bol príležitostným Pasoliniho partnerom a že aj v inkriminovaný večer mali po návšteve pizzerie pohlavný styk na pobreží.
Príbeh však odtiaľ dostal novú podobu, pretože podľa Pelosiho slov sa tam náhle objavila trojica neznámych mužov, hovoriacich južanským dialektom, nadávajúcich a mlátiacich kontroverznú postavu talianskej umeleckej scény. Mladíka vraj najskôr odtiahli na bok, neskôr mu pohrozili likvidáciou, ak bude hovoriť. Pelosi sa pokúsil ujsť z dejiska vraždy, pričom nechtiac prešiel umierajúceho 53-ročného režiséra.
Viacero talianskych intelektuálov, ktorí už v čase, krátko po zločine, predpokladali, že Pelosi nebol skutočným a už vôbec nie jediným páchateľom Pasoliniho vraždy, medzičasom nie je nažive.
Patrili medzi nich napríklad aj na Slovensku dobre známy spisovateľ Alberto Moravia, či Laura Betti, ktorá vytvorila hlavné postavy vo viacerých režisérových snímkach. Menovaní čelili svojho času dokonca obvineniam, že chcú za každú cenu prezentovať homosexuálnu drámu ako vraždu s politickým motívom.
Moderátorka Franca Leosini, ktorá už v roku 1994 pripravila rozhovor s Pelosim, podľa vlastných slov verí jeho novej verzii tvrdiac, že neznámi páchatelia využili homosexuálne orientovaného mladíka iba ako nástroj na dosiahnutie cieľa.
Sergio Citti, brat Pasoliniho obľúbeného režiséra Franca Cittiho, zašiel ešte ďalej tvrdiac: Verím Pelosimu. Viem, kto zabil Piera Paola, ale nikdy ma nechceli vypočuť.
Tragicky zosnulý režisér sa zaradil medzi velikánov talianskej kinematografie 20. storočia. Z jeho rozsiahlej filmografie možno vyzdvihnúť napríklad snímky ako Evanjelium sv. Matúša, Medea, Teoréma, Dekameron alebo Canterburské poviedky.