SME

Kontroly psychického zdravia pilotov sú nedostatočné, píše Le Figaro

Piloti trpiaci psychickými problémami svoj zdravotný stav často zatajujú.

Trosky airbusu Germanwings, ktorý letel z Barcelony do Düsseldorfu.Trosky airbusu Germanwings, ktorý letel z Barcelony do Düsseldorfu. (Zdroj: Sita/AP)

PARÍŽ. Takmer dva roky po páde lietadla Airbus nemeckej spoločnosti Germanwings, ktorý spôsobil kopilot stroja Andreas Lubitz, panuje okolo duševného zdravia pilotov dopravných lietadiel znepokojenie.

Prvý výskum týkajúci sa duševného zdravia pilotov uskutočnili bádatelia zo Školy verejného zdravia pri Harvardovej univerzite.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trpia depresiami

V roku 2015 poslali elektronickou poštou anonymný dotazník takmer 3500 profesionálnym pilotom päťdesiatich národností. Výsledky ukázali, že z 1848 pilotov, ktorí na dotazník odpovedali, trpí 233 depresiami. To je 12,6 percenta.

SkryťVypnúť reklamu

Takéto číslo je dosť vysoké, pretože napríklad vo Francúzsku zažilo v roku 2010 depresívny stav 7,6 percenta osôb vo veku od 20 do 75 rokov.

Okrem toho americkí vedci konštatovali, že 4,1 percenta pilotov malo dva týždne pred vyplňovaním dotazníka samovražedné myšlienky.

"Piloti nie sú psychickými problémami zasiahnutí viac než ostatné obyvateľstvo," tvrdí profesor Henri Maroto z francúzskej Lekárskej rady civilného letectva.

Piloti sú viac sledovaní

Hovorca generálneho riaditeľstva civilného letectva Eric Héraud uvádza, že piloti sú viac medicínsky sledovaní ako bežné obyvateľstvo, preto sa u nich skôr zistia niektoré choroby, takže môžu byť aj vhodnejšie liečení.

Problém je podľa Marotteho inde. "Je potrebné ich počas letu včas odhaliť a zabrániť tomu, aby unikli radaru," pripomína.

Lekárska rada civilného letectva vo Francúzsku vyhlási každý mesiac dvoch až troch pilotov za neschopných ďalej vykonávať svoju prácu. To je 0,5 percenta z celkových 7300 aktívnych pilotov. Niektorí prestanú lietať, ale tí, ktorých stav sa zlepší, môžu po preskúmaní znovu vzlietnuť.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pozostalí po nehode Germanwings chcú spoluzodpovednosť firmy a lekárov Čítajte 

Piloti problémy skrývajú

A čo tí piloti, ktorí prekĺznu sieťou? "Mnohí skrývajú svoje problémy, aby neprišli o licenciu, a teda o zamestnanie," hovorí Patrick Magisson z technickej komisie Národného syndikátu dopravných pilotov.

"Toho sa práve obával nemecký pilot Andreas Lubitz, keď tajil vysvedčenie o neschopnosti vykonávať svoju prácu," dodáva. Celých 60 percent pilotov uviedlo, že sa odmietajú liečiť, a 15 percent malo v úmysle brať lieky, bez toho aby to ohlásili.

Pre lekára je zisťovanie rizikových osôb ťažké. Po každej lekárskej prehliadke sú piloti vyzvaní, aby podpísali čestné prehlásenie.

Táto prehliadka sa až do šesťdesiateho roku pilota koná každoročne a potom každého pol roka.

"Nedávno som mal príležitosť vidieť muža, ktorý bol vyhlásený definitívne za neschopného lietať z dôvodu mozgovej choroby, o ktorej vedel od roku 2001. Celé roky ju skrýval," hovorí Maroto, ktorého citoval francúzsky denník Le Figaro.

SkryťVypnúť reklamu

Pri prehliadkach zavádzajú

Lekári sa stretávajú aj s iným problémom. "Andreas Lubitz nepovedal svojím ošetrujúcim lekárom, že je pilot, a lekárom kontrolujúcim zdravotný stav pilotov zase nepovedal, že je chorý. Nemalo by pre zdravie pilotov platiť zrušenie lekárskeho tajomstva? O tom nemôžu rozhodovať lekári, ale zákonodarcovia," usudzuje Maroto.

Nehoda airbusu leteckej spoločnosti Germanwings z marca 2015, trinásta samovražda pilota od roku 1976, oživila starých démonov kokpitov.

Európska komisia teraz pracuje na úprave pravidiel pre leteckú dopravu, podľa ktorých by sa mali uskutočňovať testy pilotov na drogy a alkohol a letecké spoločnosti by mali povinnosť uistiť sa, že všetci piloti majú v prípade potreby prístup k psychologickej pomoci.

Ďalšou predpokladanou zmenou je to, že novo prichádzajúci piloti budú musieť prejsť psychologickým hodnotením, ktoré zatiaľ nie je povinné.

Lietadlá

Havarované lietadlo

Príčina pádu lietadla sa zisťuje.


TASR
Ilustračné foto.

Lietadlo Mitsubishi MU-2B-40 sa zrútilo do poľa.


TASR
Trosky havarovaného lietadla v Boca Raton.

Pre dopad lietadla na diaľnicu jedno z áut skončilo na železničných koľajach.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 401
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 006
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 303
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 089
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 681
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 659
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 633
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Tréner Komety Brno Kamil Pokorný s dojímavým odkazom.

Kometa Brno oslavuje zisk titulu v českej hokejovej extralige.


Martin Turčin
Gianluigi Donnarumma.

Donnarumma pôsobí ako muž bez nervov.


Tréner Martin Dendis a slovenská striedačka v zápase Slovensko - Lotyšsko na MS 18.

Dôležitým faktorom môžu byť vo štvrťfinále presilové hry.


Marián Michalovský
Sprava Michal Ďuriš a kapitán Martin Mikovič sa tešia z gólu počas odvety semifinále Slovenského pohára FC Spartak Trnava - ŠK Slovan Bratislava.

Tréner Spartaka očakáva v Dunajskej Strede domácu atmosféru.


SkryťZatvoriť reklamu