Kontroly psychického zdravia pilotov sú nedostatočné, píše Le Figaro

Piloti trpiaci psychickými problémami svoj zdravotný stav často zatajujú.

Trosky airbusu Germanwings, ktorý letel z Barcelony do Düsseldorfu.(Zdroj: Sita/AP)

PARÍŽ. Takmer dva roky po páde lietadla Airbus nemeckej spoločnosti Germanwings, ktorý spôsobil kopilot stroja Andreas Lubitz, panuje okolo duševného zdravia pilotov dopravných lietadiel znepokojenie.

Prvý výskum týkajúci sa duševného zdravia pilotov uskutočnili bádatelia zo Školy verejného zdravia pri Harvardovej univerzite.

Trpia depresiami

V roku 2015 poslali elektronickou poštou anonymný dotazník takmer 3500 profesionálnym pilotom päťdesiatich národností. Výsledky ukázali, že z 1848 pilotov, ktorí na dotazník odpovedali, trpí 233 depresiami. To je 12,6 percenta.

Takéto číslo je dosť vysoké, pretože napríklad vo Francúzsku zažilo v roku 2010 depresívny stav 7,6 percenta osôb vo veku od 20 do 75 rokov.

Okrem toho americkí vedci konštatovali, že 4,1 percenta pilotov malo dva týždne pred vyplňovaním dotazníka samovražedné myšlienky.

"Piloti nie sú psychickými problémami zasiahnutí viac než ostatné obyvateľstvo," tvrdí profesor Henri Maroto z francúzskej Lekárskej rady civilného letectva.

Piloti sú viac sledovaní

Hovorca generálneho riaditeľstva civilného letectva Eric Héraud uvádza, že piloti sú viac medicínsky sledovaní ako bežné obyvateľstvo, preto sa u nich skôr zistia niektoré choroby, takže môžu byť aj vhodnejšie liečení.

Problém je podľa Marotteho inde. "Je potrebné ich počas letu včas odhaliť a zabrániť tomu, aby unikli radaru," pripomína.

Lekárska rada civilného letectva vo Francúzsku vyhlási každý mesiac dvoch až troch pilotov za neschopných ďalej vykonávať svoju prácu. To je 0,5 percenta z celkových 7300 aktívnych pilotov. Niektorí prestanú lietať, ale tí, ktorých stav sa zlepší, môžu po preskúmaní znovu vzlietnuť.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozostalí po nehode Germanwings chcú spoluzodpovednosť firmy a lekárov

Piloti problémy skrývajú

A čo tí piloti, ktorí prekĺznu sieťou? "Mnohí skrývajú svoje problémy, aby neprišli o licenciu, a teda o zamestnanie," hovorí Patrick Magisson z technickej komisie Národného syndikátu dopravných pilotov.

"Toho sa práve obával nemecký pilot Andreas Lubitz, keď tajil vysvedčenie o neschopnosti vykonávať svoju prácu," dodáva. Celých 60 percent pilotov uviedlo, že sa odmietajú liečiť, a 15 percent malo v úmysle brať lieky, bez toho aby to ohlásili.

Pre lekára je zisťovanie rizikových osôb ťažké. Po každej lekárskej prehliadke sú piloti vyzvaní, aby podpísali čestné prehlásenie.

Táto prehliadka sa až do šesťdesiateho roku pilota koná každoročne a potom každého pol roka.

"Nedávno som mal príležitosť vidieť muža, ktorý bol vyhlásený definitívne za neschopného lietať z dôvodu mozgovej choroby, o ktorej vedel od roku 2001. Celé roky ju skrýval," hovorí Maroto, ktorého citoval francúzsky denník Le Figaro.

Pri prehliadkach zavádzajú

Lekári sa stretávajú aj s iným problémom. "Andreas Lubitz nepovedal svojím ošetrujúcim lekárom, že je pilot, a lekárom kontrolujúcim zdravotný stav pilotov zase nepovedal, že je chorý. Nemalo by pre zdravie pilotov platiť zrušenie lekárskeho tajomstva? O tom nemôžu rozhodovať lekári, ale zákonodarcovia," usudzuje Maroto.

Nehoda airbusu leteckej spoločnosti Germanwings z marca 2015, trinásta samovražda pilota od roku 1976, oživila starých démonov kokpitov.

Európska komisia teraz pracuje na úprave pravidiel pre leteckú dopravu, podľa ktorých by sa mali uskutočňovať testy pilotov na drogy a alkohol a letecké spoločnosti by mali povinnosť uistiť sa, že všetci piloti majú v prípade potreby prístup k psychologickej pomoci.

Ďalšou predpokladanou zmenou je to, že novo prichádzajúci piloti budú musieť prejsť psychologickým hodnotením, ktoré zatiaľ nie je povinné.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 11 498
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 244
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 901
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 280
  5. Moskva alebo Petrohrad? 3 111
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 443
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 384
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 330
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 870
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 697

Téma: Wizz Air


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

REPORTÁŽ

Rafting v Líbyi. Kríza sa skončila, ľudia ďalej prichádzajú cez more

Na Sicílii sme blízko migračnej kríze.

KOMENTÁRE

Rusi stále trpia na štokholmský syndróm

Na prvý pohľad je to úplne nepochopiteľné.

Neprehliadnite tiež

Svet

Alternatíva pre Nemecko chce rokovať s Asadom o návrate sýrskych utečencov

Sprostredkovanie návratu utečencov by bolo podľa populistov príležitosťou na nápravu katastrofickej politiky otvorených hraníc.

Svet

Saudská Arábia otvorí jemenské letisko Saná a prístav Hudajda

Do krajiny tak môže opäť začať prúdiť humanitárna pomoc.

Svet

Únia mala pri liekovej agentúre vybrať Bratislavu, tvrdí Bloomberg

Nič proti Parížu a Amsterdamu, ale EÚ mala možnosť vyslať signál výberom metropol, ktoré sú menej spojené s Bruselom, napísal komentátor.

Svet

Nový český parlament povedie Babišovec Vondráček

Za zvolenie Vondráčka do čela Snemovne hlasovalo celkovo 135 poslancov.