SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Kontroly psychického zdravia pilotov sú nedostatočné, píše Le Figaro

Piloti trpiaci psychickými problémami svoj zdravotný stav často zatajujú.

Trosky airbusu Germanwings, ktorý letel z Barcelony do Düsseldorfu.Trosky airbusu Germanwings, ktorý letel z Barcelony do Düsseldorfu. (Zdroj: Sita/AP)

PARÍŽ. Takmer dva roky po páde lietadla Airbus nemeckej spoločnosti Germanwings, ktorý spôsobil kopilot stroja Andreas Lubitz, panuje okolo duševného zdravia pilotov dopravných lietadiel znepokojenie.

Prvý výskum týkajúci sa duševného zdravia pilotov uskutočnili bádatelia zo Školy verejného zdravia pri Harvardovej univerzite.

Trpia depresiami

V roku 2015 poslali elektronickou poštou anonymný dotazník takmer 3500 profesionálnym pilotom päťdesiatich národností. Výsledky ukázali, že z 1848 pilotov, ktorí na dotazník odpovedali, trpí 233 depresiami. To je 12,6 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Takéto číslo je dosť vysoké, pretože napríklad vo Francúzsku zažilo v roku 2010 depresívny stav 7,6 percenta osôb vo veku od 20 do 75 rokov.

Okrem toho americkí vedci konštatovali, že 4,1 percenta pilotov malo dva týždne pred vyplňovaním dotazníka samovražedné myšlienky.

"Piloti nie sú psychickými problémami zasiahnutí viac než ostatné obyvateľstvo," tvrdí profesor Henri Maroto z francúzskej Lekárskej rady civilného letectva.

Piloti sú viac sledovaní

Hovorca generálneho riaditeľstva civilného letectva Eric Héraud uvádza, že piloti sú viac medicínsky sledovaní ako bežné obyvateľstvo, preto sa u nich skôr zistia niektoré choroby, takže môžu byť aj vhodnejšie liečení.

Problém je podľa Marotteho inde. "Je potrebné ich počas letu včas odhaliť a zabrániť tomu, aby unikli radaru," pripomína.

Lekárska rada civilného letectva vo Francúzsku vyhlási každý mesiac dvoch až troch pilotov za neschopných ďalej vykonávať svoju prácu. To je 0,5 percenta z celkových 7300 aktívnych pilotov. Niektorí prestanú lietať, ale tí, ktorých stav sa zlepší, môžu po preskúmaní znovu vzlietnuť.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pozostalí po nehode Germanwings chcú spoluzodpovednosť firmy a lekárov Čítajte 

Piloti problémy skrývajú

A čo tí piloti, ktorí prekĺznu sieťou? "Mnohí skrývajú svoje problémy, aby neprišli o licenciu, a teda o zamestnanie," hovorí Patrick Magisson z technickej komisie Národného syndikátu dopravných pilotov.

"Toho sa práve obával nemecký pilot Andreas Lubitz, keď tajil vysvedčenie o neschopnosti vykonávať svoju prácu," dodáva. Celých 60 percent pilotov uviedlo, že sa odmietajú liečiť, a 15 percent malo v úmysle brať lieky, bez toho aby to ohlásili.

Pre lekára je zisťovanie rizikových osôb ťažké. Po každej lekárskej prehliadke sú piloti vyzvaní, aby podpísali čestné prehlásenie.

Táto prehliadka sa až do šesťdesiateho roku pilota koná každoročne a potom každého pol roka.

"Nedávno som mal príležitosť vidieť muža, ktorý bol vyhlásený definitívne za neschopného lietať z dôvodu mozgovej choroby, o ktorej vedel od roku 2001. Celé roky ju skrýval," hovorí Maroto, ktorého citoval francúzsky denník Le Figaro.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri prehliadkach zavádzajú

Lekári sa stretávajú aj s iným problémom. "Andreas Lubitz nepovedal svojím ošetrujúcim lekárom, že je pilot, a lekárom kontrolujúcim zdravotný stav pilotov zase nepovedal, že je chorý. Nemalo by pre zdravie pilotov platiť zrušenie lekárskeho tajomstva? O tom nemôžu rozhodovať lekári, ale zákonodarcovia," usudzuje Maroto.

Nehoda airbusu leteckej spoločnosti Germanwings z marca 2015, trinásta samovražda pilota od roku 1976, oživila starých démonov kokpitov.

Európska komisia teraz pracuje na úprave pravidiel pre leteckú dopravu, podľa ktorých by sa mali uskutočňovať testy pilotov na drogy a alkohol a letecké spoločnosti by mali povinnosť uistiť sa, že všetci piloti majú v prípade potreby prístup k psychologickej pomoci.

Ďalšou predpokladanou zmenou je to, že novo prichádzajúci piloti budú musieť prejsť psychologickým hodnotením, ktoré zatiaľ nie je povinné.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 546
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 500
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 276
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 568
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 806
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 700
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 641
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 197
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 174
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do ich nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Na Slovensku pribudlo 17 potvrdených úmrtí na pľúcnu formu COVID-19

Podporu umelej pľúcnej ventilácie potrebuje 58 ľudí.

Ilustračné foto
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Jakuba Fila

Najväčšie riziko dnešných dní - vystresovaný národ stratí dôveru v inštitúcie

Všetci rozumieme, že situácia je vážna.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Poľsko plánuje najprísnejšie celoplošné koronaopatrenia

Krajina zaznamenala rekordných 10 040 nových prípadov nákazy.

Poľsko zavádza povinné rúška aj na vonkajších priestranstvách.

Francúzsko sa nevzdá karikatúr, prisľúbil Macron na smútočnej rozlúčke

Eiffelova veža sa ponorila do tmy na počesť zavraždeného učiteľa Patyho.

Útok nožom v Drážďanoch vyšetruje prokuratúra ako teroristický čin

Podozrivý je mladý Sýrčan, ktorý žije v Nemecku od roku 2015,

Obeťou útoku zo 4. októbra sa stal 55-ročný muž z okresu Krefeld.