Kontroly psychického zdravia pilotov sú nedostatočné, píše Le Figaro

Piloti trpiaci psychickými problémami svoj zdravotný stav často zatajujú.

Trosky airbusu Germanwings, ktorý letel z Barcelony do Düsseldorfu.(Zdroj: Sita/AP)

PARÍŽ. Takmer dva roky po páde lietadla Airbus nemeckej spoločnosti Germanwings, ktorý spôsobil kopilot stroja Andreas Lubitz, panuje okolo duševného zdravia pilotov dopravných lietadiel znepokojenie.

Prvý výskum týkajúci sa duševného zdravia pilotov uskutočnili bádatelia zo Školy verejného zdravia pri Harvardovej univerzite.

Trpia depresiami

V roku 2015 poslali elektronickou poštou anonymný dotazník takmer 3500 profesionálnym pilotom päťdesiatich národností. Výsledky ukázali, že z 1848 pilotov, ktorí na dotazník odpovedali, trpí 233 depresiami. To je 12,6 percenta.

Takéto číslo je dosť vysoké, pretože napríklad vo Francúzsku zažilo v roku 2010 depresívny stav 7,6 percenta osôb vo veku od 20 do 75 rokov.

Okrem toho americkí vedci konštatovali, že 4,1 percenta pilotov malo dva týždne pred vyplňovaním dotazníka samovražedné myšlienky.

"Piloti nie sú psychickými problémami zasiahnutí viac než ostatné obyvateľstvo," tvrdí profesor Henri Maroto z francúzskej Lekárskej rady civilného letectva.

Piloti sú viac sledovaní

Hovorca generálneho riaditeľstva civilného letectva Eric Héraud uvádza, že piloti sú viac medicínsky sledovaní ako bežné obyvateľstvo, preto sa u nich skôr zistia niektoré choroby, takže môžu byť aj vhodnejšie liečení.

Problém je podľa Marotteho inde. "Je potrebné ich počas letu včas odhaliť a zabrániť tomu, aby unikli radaru," pripomína.

Lekárska rada civilného letectva vo Francúzsku vyhlási každý mesiac dvoch až troch pilotov za neschopných ďalej vykonávať svoju prácu. To je 0,5 percenta z celkových 7300 aktívnych pilotov. Niektorí prestanú lietať, ale tí, ktorých stav sa zlepší, môžu po preskúmaní znovu vzlietnuť.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozostalí po nehode Germanwings chcú spoluzodpovednosť firmy a lekárov

Piloti problémy skrývajú

A čo tí piloti, ktorí prekĺznu sieťou? "Mnohí skrývajú svoje problémy, aby neprišli o licenciu, a teda o zamestnanie," hovorí Patrick Magisson z technickej komisie Národného syndikátu dopravných pilotov.

"Toho sa práve obával nemecký pilot Andreas Lubitz, keď tajil vysvedčenie o neschopnosti vykonávať svoju prácu," dodáva. Celých 60 percent pilotov uviedlo, že sa odmietajú liečiť, a 15 percent malo v úmysle brať lieky, bez toho aby to ohlásili.

Pre lekára je zisťovanie rizikových osôb ťažké. Po každej lekárskej prehliadke sú piloti vyzvaní, aby podpísali čestné prehlásenie.

Táto prehliadka sa až do šesťdesiateho roku pilota koná každoročne a potom každého pol roka.

"Nedávno som mal príležitosť vidieť muža, ktorý bol vyhlásený definitívne za neschopného lietať z dôvodu mozgovej choroby, o ktorej vedel od roku 2001. Celé roky ju skrýval," hovorí Maroto, ktorého citoval francúzsky denník Le Figaro.

Pri prehliadkach zavádzajú

Lekári sa stretávajú aj s iným problémom. "Andreas Lubitz nepovedal svojím ošetrujúcim lekárom, že je pilot, a lekárom kontrolujúcim zdravotný stav pilotov zase nepovedal, že je chorý. Nemalo by pre zdravie pilotov platiť zrušenie lekárskeho tajomstva? O tom nemôžu rozhodovať lekári, ale zákonodarcovia," usudzuje Maroto.

Nehoda airbusu leteckej spoločnosti Germanwings z marca 2015, trinásta samovražda pilota od roku 1976, oživila starých démonov kokpitov.

Európska komisia teraz pracuje na úprave pravidiel pre leteckú dopravu, podľa ktorých by sa mali uskutočňovať testy pilotov na drogy a alkohol a letecké spoločnosti by mali povinnosť uistiť sa, že všetci piloti majú v prípade potreby prístup k psychologickej pomoci.

Ďalšou predpokladanou zmenou je to, že novo prichádzajúci piloti budú musieť prejsť psychologickým hodnotením, ktoré zatiaľ nie je povinné.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 267
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 505
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 767
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 543
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 075
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 043
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 890
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 605
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 157
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 734