Kontroly psychického zdravia pilotov sú nedostatočné, píše Le Figaro

Piloti trpiaci psychickými problémami svoj zdravotný stav často zatajujú.

Trosky airbusu Germanwings, ktorý letel z Barcelony do Düsseldorfu.(Zdroj: Sita/AP)

PARÍŽ. Takmer dva roky po páde lietadla Airbus nemeckej spoločnosti Germanwings, ktorý spôsobil kopilot stroja Andreas Lubitz, panuje okolo duševného zdravia pilotov dopravných lietadiel znepokojenie.

Prvý výskum týkajúci sa duševného zdravia pilotov uskutočnili bádatelia zo Školy verejného zdravia pri Harvardovej univerzite.

Článok pokračuje pod video reklamou

Trpia depresiami

V roku 2015 poslali elektronickou poštou anonymný dotazník takmer 3500 profesionálnym pilotom päťdesiatich národností. Výsledky ukázali, že z 1848 pilotov, ktorí na dotazník odpovedali, trpí 233 depresiami. To je 12,6 percenta.

Takéto číslo je dosť vysoké, pretože napríklad vo Francúzsku zažilo v roku 2010 depresívny stav 7,6 percenta osôb vo veku od 20 do 75 rokov.

Okrem toho americkí vedci konštatovali, že 4,1 percenta pilotov malo dva týždne pred vyplňovaním dotazníka samovražedné myšlienky.

"Piloti nie sú psychickými problémami zasiahnutí viac než ostatné obyvateľstvo," tvrdí profesor Henri Maroto z francúzskej Lekárskej rady civilného letectva.

Piloti sú viac sledovaní

Hovorca generálneho riaditeľstva civilného letectva Eric Héraud uvádza, že piloti sú viac medicínsky sledovaní ako bežné obyvateľstvo, preto sa u nich skôr zistia niektoré choroby, takže môžu byť aj vhodnejšie liečení.

Problém je podľa Marotteho inde. "Je potrebné ich počas letu včas odhaliť a zabrániť tomu, aby unikli radaru," pripomína.

Lekárska rada civilného letectva vo Francúzsku vyhlási každý mesiac dvoch až troch pilotov za neschopných ďalej vykonávať svoju prácu. To je 0,5 percenta z celkových 7300 aktívnych pilotov. Niektorí prestanú lietať, ale tí, ktorých stav sa zlepší, môžu po preskúmaní znovu vzlietnuť.

Prečítajte si tiež: Pozostalí po nehode Germanwings chcú spoluzodpovednosť firmy a lekárov

Piloti problémy skrývajú

A čo tí piloti, ktorí prekĺznu sieťou? "Mnohí skrývajú svoje problémy, aby neprišli o licenciu, a teda o zamestnanie," hovorí Patrick Magisson z technickej komisie Národného syndikátu dopravných pilotov.

"Toho sa práve obával nemecký pilot Andreas Lubitz, keď tajil vysvedčenie o neschopnosti vykonávať svoju prácu," dodáva. Celých 60 percent pilotov uviedlo, že sa odmietajú liečiť, a 15 percent malo v úmysle brať lieky, bez toho aby to ohlásili.

Pre lekára je zisťovanie rizikových osôb ťažké. Po každej lekárskej prehliadke sú piloti vyzvaní, aby podpísali čestné prehlásenie.

Táto prehliadka sa až do šesťdesiateho roku pilota koná každoročne a potom každého pol roka.

"Nedávno som mal príležitosť vidieť muža, ktorý bol vyhlásený definitívne za neschopného lietať z dôvodu mozgovej choroby, o ktorej vedel od roku 2001. Celé roky ju skrýval," hovorí Maroto, ktorého citoval francúzsky denník Le Figaro.

Pri prehliadkach zavádzajú

Lekári sa stretávajú aj s iným problémom. "Andreas Lubitz nepovedal svojím ošetrujúcim lekárom, že je pilot, a lekárom kontrolujúcim zdravotný stav pilotov zase nepovedal, že je chorý. Nemalo by pre zdravie pilotov platiť zrušenie lekárskeho tajomstva? O tom nemôžu rozhodovať lekári, ale zákonodarcovia," usudzuje Maroto.

Nehoda airbusu leteckej spoločnosti Germanwings z marca 2015, trinásta samovražda pilota od roku 1976, oživila starých démonov kokpitov.

Európska komisia teraz pracuje na úprave pravidiel pre leteckú dopravu, podľa ktorých by sa mali uskutočňovať testy pilotov na drogy a alkohol a letecké spoločnosti by mali povinnosť uistiť sa, že všetci piloti majú v prípade potreby prístup k psychologickej pomoci.

Ďalšou predpokladanou zmenou je to, že novo prichádzajúci piloti budú musieť prejsť psychologickým hodnotením, ktoré zatiaľ nie je povinné.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 334
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 804
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 675
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 13 734
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 911
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 355
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 178
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 721
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 560

Téma: Lietadlá


Článok je zaradený aj do ďalších tém Wizz Air

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Slovenský cyklista opäť zvýšil svoj náskok v bodovacej súťaži.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.

Neprehliadnite tiež

Žiadny politik ich nespáli. V Londýne vyvesili obrovské červené trenky

Londýnska galéria si pripomína akciu skupiny Ztohoven.

Rozsiahle lesné požiare aj naďalej sužujú Švédsko

Jedinou nádejou na zlepšenie situácie zostáva zmena horúceho a suchého počasia.

Z juhozápadu Sýrie odsúvajú ďalších povstalcov s rodinami

Prvá takáto skupina zamierila do severozápadnej provincie Idlib.

Japonsko trápia rekordné horúčavy

Za uplynulé dva týždne vyhľadali ošetrenie v nemocniciach tisícky ľudí.